You are here: Home > fotosprzęt > Wartości estetyczne dużego planu

Wartości estetyczne dużego planu

Duży plan, jako środek plastycznego wyrazu, istnieje wyłącznie w fotografii (oraz w jej pochodnych -filmie i telewizji). Wyróżnia fakturę materiału obiektu zdjęcia, a tym samym podkreśla harmonię najdrobniejszych przejawów Natury. Wyodrębniając obiekt zdjęcia, naturalny bądź sztuczny, z jego otoczenia, duży plan często nadaje fotografowanemu przedmiotowi znaczenie poetyckiego symbolu. Duży plan wywołuje skojarzenia, umożliwia tworzenie obrazów przejrzystych o nieskazitelnej kompozycji. Zdjęcia dużego planu mogą uatrakcyjnić spektakl audiowizualny: precyzują i podkreślają to, czego w planach ogólnym i średnim, obejmujących cały obiekt zdjęcia i jego związki z otoczeniem, nie można pokazać. Najpiękniejsze obrazy dużego planu otrzymuje się fotografując obiekty o pięknej i zróżnicowanej fakturze; spróchniałe drewno, rzeźby, płaskorzeźby, bukiety kwiatów, gałęzie kwitnącego drzewa itp. Delikatny charakter faktury wydobywa przede wszystkim oświetlenie. Światło boczne wydłuża cienie, tworzy wspaniałe reliefy. O estetycznych wartościach obrazu decyduje także jego kolorystyka, zwłaszcza gdy plamy barwne delikatnie zróżnicowane znajdują się w sąsiedztwie. Do określenia ekspozycji należy posługiwać się światłomierzem (niezależnym lub wbudowanym w aparat fotograficzny), przy czym należy mierzyć oświetlenie wyłącznie fotografowanej części przedmiotu.

Fotografia Ile kosztuje fotograf Fotograf slubny Wybrac fotografa Odpowiedni fotograf W ogrodzie zoologicznym Zwierzeta domowe Fotografia sportowa Sceny rodzajowe Zdjecia podchwycone Martwa natura Portret dziecka Portret przy trzech zrodlach swiatla Portret przy jednym zrodle swiatla Czas naswietlania i kadrowanie Kierunek oswietlenia Tlo Kilka podstawowych zasad Drugi aparat Mieszek wyciagowy i pierscienie Lampy o swietle stalym Halogeny i reflektory Lampy blyskowe Lampy spaleniowe Wydajnosc lampy blyskowej Statyw Stabilnosc statywu Nastawienie odleglosci Niedokladny dalmierz Prady powietrzne Swiatlomierze mysla przecietnie Pomiar punktowy Ogolny pomiar swiatla odbitego Selektywny pomiar swiatla odbitego Tolerancja naswietlen Jak regulowac naswietlenie Reprodukcja barw Ochrona przed wysoka temperatura Testowanie Zdjecia testowe Podchody Glowne zastosowanie fotogametrii Konfekcjonowanie papierow fotograficznych Urzadzenia pomocnicze przy powiekszaniu Umieszczenie negatywu w powiekszalniku Kadrowanie i nastawianie ostrosci Poczatkujacy Obrobka powiekszen Kadrowanie obrazu przy powiekszaniu Doswietlanie i przyslanianie powiekszenia Wykanczanie powiekszen Obrobka blon Powiekszenie barwne Fotografia z malych odleglosci Wartosci estetyczne duzego planu Tematy fotografii Mieszek wyciagowy Opracowanie zdjec fotogrametrycznych Aparaty panoramiczne Aparaty studyjne Aparaty ogolnego uzytku Uklad optyczny lustrzanki jednoobiektywowej Urzadzenia do naswietlania Nastawienie przyslony Uklad celowniczy i uklad nastawiania Zastosowanie obiektywow Blona maloobrazkowa Duzy format Fachowcy foto Obiektyw Ogniskowa Liczba przyslony Sprawnosc obiektywu Przyslanianie obiektu Krzywizna pola Stronica 2 Stronica 3 Stronica 4 Stronica 5 Stronica 6 Stronica 7 Stronica 8 Stronica 9 Stronica 10 Stronica 11 Stronica 12 Stronica 13 Stronica 14 Stronica 15 fotosprzet fotosprzet - Stronica 2 fotosprzet - Stronica 3 fotosprzet - Stronica 4 fotosprzet - Stronica 5 fotosprzet - Stronica 6 fotosprzet - Stronica 7 fotosprzet - Stronica 8 fotosprzet - Stronica 9 fotosprzet - Stronica 10 fotosprzet - Stronica 11 fotosprzet - Stronica 12 fotosprzet - Stronica 13 fotosprzet - Stronica 14 fotosprzet - Stronica 15