You are here: Home > fotosprzęt > Układ optyczny lustrzanki jednoobiektywowej

Układ optyczny lustrzanki jednoobiektywowej

Ponieważ ten sam obiektyw tworzy obraz w celowniku, jak również służy do wykonania zdjęcia, fotografujący widzi motyw dokładnie tak, jak ukaże się on później na błonie. Toteż fotografujący może nie tylko skontrolować nastawienie ostrości, lecz także stwierdzić jak daleko sięga jej głębia, o ile naturalnie na obrazie matówkowym daje się obserwować efekt zmian otworu przysłony. Dalsze zalety układu optycznego lustrzanki w porównaniu z dalmierzem sprzężonym z nastawianiem obiektywu, to: znacznie większy obraz w celowniku (tej samej wielkości co późniejszy negatyw lub przezrocze barwne), pozwalający na lepszą obserwację odwzorowania i kompozycję kadru, całkowity brak paralaksy, wreszcie fakt, że ten sposób nastawiania na ostrość można stosować używając dowolnego obiektywu i przy dowolnej odległości zdjęciowej. Niestety, występują tu też pewne wady: moment, w którym osiągamy krytyczną ostrość, nieco trudniej jest określić w lustrzance niż przy użyciu sprzężonego dalmierza i trwa to trochę dłużej. Obraz w celowniku ciemnieje w miarę jak zmniejszamy otwór przysłony i znika zupełnie w momencie ekspozycji. W porównaniu zaś z aparatami dalmierzewymi lustrzanki są bardziej skomplikowane mechanicznie oraz łatwiej ulegają uszkodzeniom, głośniej pracują, bo do odgłosu pracy migawki dochodzi dźwięk wywołany ruchami lustra, ponadto są cięższe i większe. Na koniec zachodzi tu jeszcze niebezpieczeństwo wstrząsu w momencie ekspozycji, spowodowanego uderzeniem lustra i mogącego wpłynąć ujemnie na ostrość zdjęcia.

Fotografia Ile kosztuje fotograf Fotograf slubny Wybrac fotografa Odpowiedni fotograf W ogrodzie zoologicznym Zwierzeta domowe Fotografia sportowa Sceny rodzajowe Zdjecia podchwycone Martwa natura Portret dziecka Portret przy trzech zrodlach swiatla Portret przy jednym zrodle swiatla Czas naswietlania i kadrowanie Kierunek oswietlenia Tlo Kilka podstawowych zasad Drugi aparat Mieszek wyciagowy i pierscienie Lampy o swietle stalym Halogeny i reflektory Lampy blyskowe Lampy spaleniowe Wydajnosc lampy blyskowej Statyw Stabilnosc statywu Nastawienie odleglosci Niedokladny dalmierz Prady powietrzne Swiatlomierze mysla przecietnie Pomiar punktowy Ogolny pomiar swiatla odbitego Selektywny pomiar swiatla odbitego Tolerancja naswietlen Jak regulowac naswietlenie Reprodukcja barw Ochrona przed wysoka temperatura Testowanie Zdjecia testowe Podchody Glowne zastosowanie fotogametrii Konfekcjonowanie papierow fotograficznych Urzadzenia pomocnicze przy powiekszaniu Umieszczenie negatywu w powiekszalniku Kadrowanie i nastawianie ostrosci Poczatkujacy Obrobka powiekszen Kadrowanie obrazu przy powiekszaniu Doswietlanie i przyslanianie powiekszenia Wykanczanie powiekszen Obrobka blon Powiekszenie barwne Fotografia z malych odleglosci Wartosci estetyczne duzego planu Tematy fotografii Mieszek wyciagowy Opracowanie zdjec fotogrametrycznych Aparaty panoramiczne Aparaty studyjne Aparaty ogolnego uzytku Uklad optyczny lustrzanki jednoobiektywowej Urzadzenia do naswietlania Nastawienie przyslony Uklad celowniczy i uklad nastawiania Zastosowanie obiektywow Blona maloobrazkowa Duzy format Fachowcy foto Obiektyw Ogniskowa Liczba przyslony Sprawnosc obiektywu Przyslanianie obiektu Krzywizna pola Stronica 2 Stronica 3 Stronica 4 Stronica 5 Stronica 6 Stronica 7 Stronica 8 Stronica 9 Stronica 10 Stronica 11 Stronica 12 Stronica 13 Stronica 14 Stronica 15 fotosprzet fotosprzet - Stronica 2 fotosprzet - Stronica 3 fotosprzet - Stronica 4 fotosprzet - Stronica 5 fotosprzet - Stronica 6 fotosprzet - Stronica 7 fotosprzet - Stronica 8 fotosprzet - Stronica 9 fotosprzet - Stronica 10 fotosprzet - Stronica 11 fotosprzet - Stronica 12 fotosprzet - Stronica 13 fotosprzet - Stronica 14 fotosprzet - Stronica 15