You are here: Home > fotosprzęt > Tolerancja naświetleń

Tolerancja naświetleń

Tolerancja naświetleń zależy od kontrastu danego motywu: im mniejszy kontrast – czyli im mniejsze są różnice jasności między najjaśniejszymi i najciemniejszymi partiami obrazu-tym większa tolerancja naświetleń. Ekspozycja motywów mało kontrastowych może więc odbiegać co najmniej o pełną działkę przysłony w górę lub w dół od prawidłowej wartości i dopiero przy większych odchyłkach negatyw czy przezrocze zaczyna robić wrażenie prześwietlonego lub niedoświetlonego. W miarę zwiększania się kontrastu danego motywu maleje tolerancja naświetleń błony i może dojść wreszcie do zera. Dlatego kontrastowe motywy trzeba naświetlać szczególnie precyzyjnie. Gdy kontrast danego motywu przewyższa tolerancję naświetleń błony, to niemożliwe jest jednoczesne prawidłowe oddanie zarówno najjaśniejszych, jak najciemniejszych partii motywu. W tym przypadku przezrocza barwne, których jasne tony (i światła) są naświetlone prawidłowo, podczas gdy ciemne części (i cienie) są niedoświetlone i wyszły za ciemno, robią na ogół lepsze wrażenie niż przezrocza eksponowane według ciemnych partii, przy czym ich jasne barwy i światła są prześwietlone i wyglądają jak „wyblakłe”. W fotografii barwnej na materiałach odwracalnych prześwietlenie jest największym błędem.

Fotografia Ile kosztuje fotograf Fotograf slubny Wybrac fotografa Odpowiedni fotograf W ogrodzie zoologicznym Zwierzeta domowe Fotografia sportowa Sceny rodzajowe Zdjecia podchwycone Martwa natura Portret dziecka Portret przy trzech zrodlach swiatla Portret przy jednym zrodle swiatla Czas naswietlania i kadrowanie Kierunek oswietlenia Tlo Kilka podstawowych zasad Drugi aparat Mieszek wyciagowy i pierscienie Lampy o swietle stalym Halogeny i reflektory Lampy blyskowe Lampy spaleniowe Wydajnosc lampy blyskowej Statyw Stabilnosc statywu Nastawienie odleglosci Niedokladny dalmierz Prady powietrzne Swiatlomierze mysla przecietnie Pomiar punktowy Ogolny pomiar swiatla odbitego Selektywny pomiar swiatla odbitego Tolerancja naswietlen Jak regulowac naswietlenie Reprodukcja barw Ochrona przed wysoka temperatura Testowanie Zdjecia testowe Podchody Glowne zastosowanie fotogametrii Konfekcjonowanie papierow fotograficznych Urzadzenia pomocnicze przy powiekszaniu Umieszczenie negatywu w powiekszalniku Kadrowanie i nastawianie ostrosci Poczatkujacy Obrobka powiekszen Kadrowanie obrazu przy powiekszaniu Doswietlanie i przyslanianie powiekszenia Wykanczanie powiekszen Obrobka blon Powiekszenie barwne Fotografia z malych odleglosci Wartosci estetyczne duzego planu Tematy fotografii Mieszek wyciagowy Opracowanie zdjec fotogrametrycznych Aparaty panoramiczne Aparaty studyjne Aparaty ogolnego uzytku Uklad optyczny lustrzanki jednoobiektywowej Urzadzenia do naswietlania Nastawienie przyslony Uklad celowniczy i uklad nastawiania Zastosowanie obiektywow Blona maloobrazkowa Duzy format Fachowcy foto Obiektyw Ogniskowa Liczba przyslony Sprawnosc obiektywu Przyslanianie obiektu Krzywizna pola Stronica 2 Stronica 3 Stronica 4 Stronica 5 Stronica 6 Stronica 7 Stronica 8 Stronica 9 Stronica 10 Stronica 11 Stronica 12 Stronica 13 Stronica 14 Stronica 15 fotosprzet fotosprzet - Stronica 2 fotosprzet - Stronica 3 fotosprzet - Stronica 4 fotosprzet - Stronica 5 fotosprzet - Stronica 6 fotosprzet - Stronica 7 fotosprzet - Stronica 8 fotosprzet - Stronica 9 fotosprzet - Stronica 10 fotosprzet - Stronica 11 fotosprzet - Stronica 12 fotosprzet - Stronica 13 fotosprzet - Stronica 14 fotosprzet - Stronica 15