You are here: Home >Archive for the ‘fotosprzęt’ Category

Podchody

Bardzo ważny w podchodach jest wybór odpowiedniego materiału zdjęciowego i sprzętu. Można spróbować szczęścia z aparatem małoobrazkowym z obiektywem o ogniskowej 90 lub 135 mm, więcej szans da jednak obiektyw o dłuższej ogniskowej – 300 lub 400 mm, 500, a nawet 600 mm. Zespół korpus-obiektyw powinien razem być zamocowany na jednej kolbie, tworząc „strzelbę fotograficzną”. […]

Główne zastosowanie fotogametrii

Na pierwszym miejscu trzeba wymienić podstawową dziedzinę jej zastosowania – wytwarzanie dokumentów kartograficznych, które przez długi czas stanowiło jedyny przedmiot fotogrametrii. Zdjęcia są wykonywane z samolotu przy zachowaniu pionowej osi kamery pomiarowej. Każdy punkt terenu powinien być widoczny na co najmniej dwóch zdjęciach (wówczas należy on do dwóch różnych wiązek perspektywicznych). Dla uzyskania tego stosuje […]

Konfekcjonowanie papierów fotograficznych

Papiery fotograficzne są wyrabiane w następujących formatach: 6,5×9,5, 7,5×10,5, 9×12, 9×14, 13×18, 18×24, 24×30, 30×40, 40×50, 50×60 cm i w rolach szerokości 70 lub 130 cm, długości 10 m. Papiery znajdują się w handlu w opakowaniach, zawierających 100, 50, 25 lub arkuszy (papiery dużych formatów – tylko w opakowaniach po 10 i 25 arkuszy). Papier […]

Urządzenia pomocnicze przy powiększaniu

Maskownica spełnia podwójną funkcję: unieruchamia papier w odpowiednim miejscu pod obiektywem powiększalnika i umożliwia otrzymywanie białych marginesów otaczających zdjęcie. Składa się ona z deski i kątownika z poruszającymi się po nim dwoma cienkimi, blaszanymi listwami. Przez zmianę położenia listew ustala się format powiększenia; do określenia szerokości białego marginesu służą przesuwalne odporniki, znajdujące się pod kątownikiem. […]

Umieszczenie negatywu w powiększalniku

Powierzchni negatywu nie wolno dotykać – można go brać tylko za brzegi lub naroża; najmniejsze ślady linii papilarnych powodują jego zniszczenie, doskonale widoczne na powiększeniu, a taki „podpis” nie świadczy dobrze o autorze zdjęcia! Negatyw należy oczyścić z kurzu bardzo miękkim pędzelkiem z futra sobolowego lub wiewiórczego; należy to zrobić delikatnie, ponieważ zbyt intensywne pocieranie […]

Potrzebne testy

Przeprowadzony powyższą metodą test daje nieocenione informacje w trojakim aspekcie: czułości błony, tolerancji naświetlenia i reprodukcji barw. Wyniki dotyczące dwóch pierwszych cech można odczytać bezpośrednio. Sposób oddania barw wynika najwyraźniej z reprodukcji szarej i białej części tablicy testowej: im „czyściejszy” i bardziej neutralny jest szary klin i im „bielsza” biel, tzn. im słabszą wykazuje dominantę barwną – zielonkawą, niebieskawą, czerwonawą itd.-tym lepsza jest równowaga barwna danej błony [...]
Read User's Comments

Trzeba sprawdzić

Cokolwiek by mówili wytwórcy w swojej reklamie, faktem jest, że nie istnieje po prostu błona „idealna”; że różne błony znajdujące się na rynku rozmaicie reagują na te sarnę barwy i że nawet w przypadku zdjęć na błonach tej samej marki i typu mogą zachodzić znaczne różnice w reprodukcji barw i czułości. Dlatego istnieje tylko jedna droga do określenia tych właściwości: za każdym razem, gdy kupujemy partię błon barwnych, trzeba poddać je testom [...]
Read User's Comments

Wysoka temperatura

Trzeba przy tym odrębnie traktować opakowania zapieczętowane przez wytwórnię i opakowania otwarte. Błona barwna dostarczona przez producenta w szczelnie zapieczętowanym opakowaniu znajduje się w osłonie hermetycznej, jest więc chroniona przed wilgocią (ale nie przed wysoką temperaturą!), otwarte opakowania natomiast nie dają takiej ochrony. Jeśli jednak zabezpieczająca osłona ulegnie uszkodzeniu, to błonę, którą mamy przechowywać w chłodzie, trzeba najpierw wysuszyć. W tym celu wkłada się ją wraz ze środkiem pochłaniającym wilgoć [...]
Read User's Comments
Fotografia Ile kosztuje fotograf Fotograf slubny Wybrac fotografa Odpowiedni fotograf W ogrodzie zoologicznym Zwierzeta domowe Fotografia sportowa Sceny rodzajowe Zdjecia podchwycone Martwa natura Portret dziecka Portret przy trzech zrodlach swiatla Portret przy jednym zrodle swiatla Czas naswietlania i kadrowanie Kierunek oswietlenia Tlo Kilka podstawowych zasad Drugi aparat Mieszek wyciagowy i pierscienie Lampy o swietle stalym Halogeny i reflektory Lampy blyskowe Lampy spaleniowe Wydajnosc lampy blyskowej Statyw Stabilnosc statywu Nastawienie odleglosci Niedokladny dalmierz Prady powietrzne Swiatlomierze mysla przecietnie Pomiar punktowy Ogolny pomiar swiatla odbitego Selektywny pomiar swiatla odbitego Tolerancja naswietlen Jak regulowac naswietlenie Reprodukcja barw Ochrona przed wysoka temperatura Testowanie Zdjecia testowe Podchody Glowne zastosowanie fotogametrii Konfekcjonowanie papierow fotograficznych Urzadzenia pomocnicze przy powiekszaniu Umieszczenie negatywu w powiekszalniku Kadrowanie i nastawianie ostrosci Poczatkujacy Obrobka powiekszen Kadrowanie obrazu przy powiekszaniu Doswietlanie i przyslanianie powiekszenia Wykanczanie powiekszen Obrobka blon Powiekszenie barwne Fotografia z malych odleglosci Wartosci estetyczne duzego planu Tematy fotografii Mieszek wyciagowy Opracowanie zdjec fotogrametrycznych Aparaty panoramiczne Aparaty studyjne Aparaty ogolnego uzytku Uklad optyczny lustrzanki jednoobiektywowej Urzadzenia do naswietlania Nastawienie przyslony Uklad celowniczy i uklad nastawiania Zastosowanie obiektywow Blona maloobrazkowa Duzy format Fachowcy foto Obiektyw Ogniskowa Liczba przyslony Sprawnosc obiektywu Przyslanianie obiektu Krzywizna pola Stronica 2 Stronica 3 Stronica 4 Stronica 5 Stronica 6 Stronica 7 Stronica 8 Stronica 9 Stronica 10 Stronica 11 Stronica 12 Stronica 13 Stronica 14 Stronica 15 fotosprzet fotosprzet - Stronica 2 fotosprzet - Stronica 3 fotosprzet - Stronica 4 fotosprzet - Stronica 5 fotosprzet - Stronica 6 fotosprzet - Stronica 7 fotosprzet - Stronica 8 fotosprzet - Stronica 9 fotosprzet - Stronica 10 fotosprzet - Stronica 11 fotosprzet - Stronica 12 fotosprzet - Stronica 13 fotosprzet - Stronica 14 fotosprzet - Stronica 15