You are here: Home >Archive for the ‘fotosprzęt’ Category

Jak regulować naświetlenie

Jak już wspomniano, istnieje wiele okoliczności, które powodują, że wartość ekspozycji ustaloną za pomocą światłomierza trzeba jeszcze zmodyfikować i dopiero wtedy można uzyskać prawidłowo naświetlone negatywy lub przezrocza. W szczególności należy przy tym zwracać uwagę na następujące uwarunkowania: Naświetlenie wypośrodkowane przy użyciu światłomierza musimy zintensyfikować, mianowicie od pół do półtorej działki przysłony (bądź przez powiększenie […]

Reprodukcja barw

Aby się uchronić od różnic w reprodukcji barw, kupuję, jeśli to tylko jest możliwe, od razu większą ilość błon barwnych i upewniam się, że wszystkie inają ten sam numer emulsji. Zanim jednak dokonam tego zakupu, biorę najpierw na próbę jedną rolkę błony lub jedno opakowanie błon płaskich. Jeśli wyniki zdjęć próbnych są zadowalające, odbieram resztę […]

Ochrona przed wysoką temperaturą

Niszczący wpływ wysokiej temperatury na błonę barwną najlepiej ilustrują dane firmy Kodak dotyczące okresu przydatności błon Kodachrome i Kodacolor: wytrzymują one dwa miesiące w temperaturach powyżej 24°C, sześć miesięcy w temperaturach poniżej 15°C, a dwanaście miesięcy w temperaturach poniżej 10°C. Najlepszym sposobem maksymalnego przedłużenia okresu przydatności błon barwnych jest przechowywanie ich w lodówce w temperaturze […]

Testowanie

Fotograf traktujący poważnie swoje prace barwne, zanim wyda pieniądze na zakup błony i włoży pracę w wykonanie zdjęć, chciałby mieć dokładne rozeznanie co do dwóch najważniejszych właściwości materiału: co do sposobu, w jaki dana emulsja barwna oddaje kolory, i co do jej rzeczywistej czułości. Cokolwiek by mówili wytwórcy w swojej reklamie, faktem jest, że nie […]

Zdjęcia testowe

Zdjęcia testowe trzeba naturalnie wykonywać ze statywu, choćby dla uzyskania pewności, że odległość zdjęciowa nie ulegała zmianom oraz aby uniknąć poruszenia aparatu podczas ekspozycji, co mogłoby spowodować taką nieostrość, że odnotowane dane stałyby się nieczytelne. Aby zaś wykluczyć odchylenia barwne wynikające z obróbki, należy wywołać zdjęcia testowe w taki sposób, w jaki postępujemy normalnie. Przeprowadzony […]

Potrzebne testy

Przeprowadzony powyższą metodą test daje nieocenione informacje w trojakim aspekcie: czułości błony, tolerancji naświetlenia i reprodukcji barw. Wyniki dotyczące dwóch pierwszych cech można odczytać bezpośrednio. Sposób oddania barw wynika najwyraźniej z reprodukcji szarej i białej części tablicy testowej: im „czyściejszy” i bardziej neutralny jest szary klin i im „bielsza” biel, tzn. im słabszą wykazuje dominantę barwną – zielonkawą, niebieskawą, czerwonawą itd.-tym lepsza jest równowaga barwna danej błony [...]
Read User's Comments

Trzeba sprawdzić

Cokolwiek by mówili wytwórcy w swojej reklamie, faktem jest, że nie istnieje po prostu błona „idealna”; że różne błony znajdujące się na rynku rozmaicie reagują na te sarnę barwy i że nawet w przypadku zdjęć na błonach tej samej marki i typu mogą zachodzić znaczne różnice w reprodukcji barw i czułości. Dlatego istnieje tylko jedna droga do określenia tych właściwości: za każdym razem, gdy kupujemy partię błon barwnych, trzeba poddać je testom [...]
Read User's Comments

Wysoka temperatura

Trzeba przy tym odrębnie traktować opakowania zapieczętowane przez wytwórnię i opakowania otwarte. Błona barwna dostarczona przez producenta w szczelnie zapieczętowanym opakowaniu znajduje się w osłonie hermetycznej, jest więc chroniona przed wilgocią (ale nie przed wysoką temperaturą!), otwarte opakowania natomiast nie dają takiej ochrony. Jeśli jednak zabezpieczająca osłona ulegnie uszkodzeniu, to błonę, którą mamy przechowywać w chłodzie, trzeba najpierw wysuszyć. W tym celu wkłada się ją wraz ze środkiem pochłaniającym wilgoć [...]
Read User's Comments
Fotografia Ile kosztuje fotograf Fotograf slubny Wybrac fotografa Odpowiedni fotograf W ogrodzie zoologicznym Zwierzeta domowe Fotografia sportowa Sceny rodzajowe Zdjecia podchwycone Martwa natura Portret dziecka Portret przy trzech zrodlach swiatla Portret przy jednym zrodle swiatla Czas naswietlania i kadrowanie Kierunek oswietlenia Tlo Kilka podstawowych zasad Drugi aparat Mieszek wyciagowy i pierscienie Lampy o swietle stalym Halogeny i reflektory Lampy blyskowe Lampy spaleniowe Wydajnosc lampy blyskowej Statyw Stabilnosc statywu Nastawienie odleglosci Niedokladny dalmierz Prady powietrzne Swiatlomierze mysla przecietnie Pomiar punktowy Ogolny pomiar swiatla odbitego Selektywny pomiar swiatla odbitego Tolerancja naswietlen Jak regulowac naswietlenie Reprodukcja barw Ochrona przed wysoka temperatura Testowanie Zdjecia testowe Podchody Glowne zastosowanie fotogametrii Konfekcjonowanie papierow fotograficznych Urzadzenia pomocnicze przy powiekszaniu Umieszczenie negatywu w powiekszalniku Kadrowanie i nastawianie ostrosci Poczatkujacy Obrobka powiekszen Kadrowanie obrazu przy powiekszaniu Doswietlanie i przyslanianie powiekszenia Wykanczanie powiekszen Obrobka blon Powiekszenie barwne Fotografia z malych odleglosci Wartosci estetyczne duzego planu Tematy fotografii Mieszek wyciagowy Opracowanie zdjec fotogrametrycznych Aparaty panoramiczne Aparaty studyjne Aparaty ogolnego uzytku Uklad optyczny lustrzanki jednoobiektywowej Urzadzenia do naswietlania Nastawienie przyslony Uklad celowniczy i uklad nastawiania Zastosowanie obiektywow Blona maloobrazkowa Duzy format Fachowcy foto Obiektyw Ogniskowa Liczba przyslony Sprawnosc obiektywu Przyslanianie obiektu Krzywizna pola Stronica 2 Stronica 3 Stronica 4 Stronica 5 Stronica 6 Stronica 7 Stronica 8 Stronica 9 Stronica 10 Stronica 11 Stronica 12 Stronica 13 Stronica 14 Stronica 15 fotosprzet fotosprzet - Stronica 2 fotosprzet - Stronica 3 fotosprzet - Stronica 4 fotosprzet - Stronica 5 fotosprzet - Stronica 6 fotosprzet - Stronica 7 fotosprzet - Stronica 8 fotosprzet - Stronica 9 fotosprzet - Stronica 10 fotosprzet - Stronica 11 fotosprzet - Stronica 12 fotosprzet - Stronica 13 fotosprzet - Stronica 14 fotosprzet - Stronica 15