You are here: Home >Archive for the ‘fotosprzęt’ Category

Światłomierze myślą przeciętnie

Przygotujmy sobie obiekt do zdjęć próbnych składający się z trzech dość dużych kart-białej, czarnej i średnioszarej. Jeśli z odpowiedniej odległości wykonamy normalny pomiar światła odbitego przez obiekt światłomierzem pracującym integralnie i naświetlimy błonę dokładnie według jego wskazań, to otrzymamy negatyw lub przezrocze, na którym owe trzy karty o różnej jasności będą odwzorowane zgodnie z ich […]

Pomiar punktowy

Światłomierz „punktowy” (obojętne, czy jest to instrument samodzielny czy wbudowany w aparat) mierzy jasność małego tylko wycinka motywu, podczas gdy światłomierz całkujący, czyli pracujący integralnie (obojętne, czy zastosujemy go do pomiaru światła odbitego czy padającego), uwzględnia w pomiarze wszystko, co obejmuje określony kąt pomiarowy, i ustala średnią wartość wynikową. Dopóki mamy do czynienia ze stosunkowo […]

Ogólny pomiar światła odbitego

Przy ogólnym pomiarze światła odbitego skierowujemy światłomierz ze stanowiska aparatu na fotografowany motyw. Trzeba przy tym brać pod uwagę, że każda niezwykle jasna powierzchnia albo źródło światła w obrębie kąta pomiarowego światłomierza ma wpływ na wynik pomiaru i może spowodować niedoświetlenie ciemnych partii motywu. Rzućmy teraz cień ręki na fotokomórkę, aby ją w ten sposób […]

Selektywny pomiar światła odbitego

Jeżeli kontrast motywu przekracza zakres dopuszczalnych naświetleń błony, to nienaganne odtworzenie najjaśniejszych i najciemniejszych barw jest niemożliwe. W tych warunkach fotografujący może jeszcze uzyskać zadowalające odwzorowanie przynajmniej najważniejszych części motywu na drodze selektywnego pomiaru jasności najistotniejszych partii obrazu i ustalenia ekspozycji zgodnie z otrzymanymi wynikami. Sytuacje takie zdarzają się często wtedy, gdy jasny obiekt stoi […]

Tolerancja naświetleń

Tolerancja naświetleń zależy od kontrastu danego motywu: im mniejszy kontrast – czyli im mniejsze są różnice jasności między najjaśniejszymi i najciemniejszymi partiami obrazu-tym większa tolerancja naświetleń. Ekspozycja motywów mało kontrastowych może więc odbiegać co najmniej o pełną działkę przysłony w górę lub w dół od prawidłowej wartości i dopiero przy większych odchyłkach negatyw czy przezrocze […]

Potrzebne testy

Przeprowadzony powyższą metodą test daje nieocenione informacje w trojakim aspekcie: czułości błony, tolerancji naświetlenia i reprodukcji barw. Wyniki dotyczące dwóch pierwszych cech można odczytać bezpośrednio. Sposób oddania barw wynika najwyraźniej z reprodukcji szarej i białej części tablicy testowej: im „czyściejszy” i bardziej neutralny jest szary klin i im „bielsza” biel, tzn. im słabszą wykazuje dominantę barwną – zielonkawą, niebieskawą, czerwonawą itd.-tym lepsza jest równowaga barwna danej błony [...]
Read User's Comments

Trzeba sprawdzić

Cokolwiek by mówili wytwórcy w swojej reklamie, faktem jest, że nie istnieje po prostu błona „idealna”; że różne błony znajdujące się na rynku rozmaicie reagują na te sarnę barwy i że nawet w przypadku zdjęć na błonach tej samej marki i typu mogą zachodzić znaczne różnice w reprodukcji barw i czułości. Dlatego istnieje tylko jedna droga do określenia tych właściwości: za każdym razem, gdy kupujemy partię błon barwnych, trzeba poddać je testom [...]
Read User's Comments

Wysoka temperatura

Trzeba przy tym odrębnie traktować opakowania zapieczętowane przez wytwórnię i opakowania otwarte. Błona barwna dostarczona przez producenta w szczelnie zapieczętowanym opakowaniu znajduje się w osłonie hermetycznej, jest więc chroniona przed wilgocią (ale nie przed wysoką temperaturą!), otwarte opakowania natomiast nie dają takiej ochrony. Jeśli jednak zabezpieczająca osłona ulegnie uszkodzeniu, to błonę, którą mamy przechowywać w chłodzie, trzeba najpierw wysuszyć. W tym celu wkłada się ją wraz ze środkiem pochłaniającym wilgoć [...]
Read User's Comments
Fotografia Ile kosztuje fotograf Fotograf slubny Wybrac fotografa Odpowiedni fotograf W ogrodzie zoologicznym Zwierzeta domowe Fotografia sportowa Sceny rodzajowe Zdjecia podchwycone Martwa natura Portret dziecka Portret przy trzech zrodlach swiatla Portret przy jednym zrodle swiatla Czas naswietlania i kadrowanie Kierunek oswietlenia Tlo Kilka podstawowych zasad Drugi aparat Mieszek wyciagowy i pierscienie Lampy o swietle stalym Halogeny i reflektory Lampy blyskowe Lampy spaleniowe Wydajnosc lampy blyskowej Statyw Stabilnosc statywu Nastawienie odleglosci Niedokladny dalmierz Prady powietrzne Swiatlomierze mysla przecietnie Pomiar punktowy Ogolny pomiar swiatla odbitego Selektywny pomiar swiatla odbitego Tolerancja naswietlen Jak regulowac naswietlenie Reprodukcja barw Ochrona przed wysoka temperatura Testowanie Zdjecia testowe Podchody Glowne zastosowanie fotogametrii Konfekcjonowanie papierow fotograficznych Urzadzenia pomocnicze przy powiekszaniu Umieszczenie negatywu w powiekszalniku Kadrowanie i nastawianie ostrosci Poczatkujacy Obrobka powiekszen Kadrowanie obrazu przy powiekszaniu Doswietlanie i przyslanianie powiekszenia Wykanczanie powiekszen Obrobka blon Powiekszenie barwne Fotografia z malych odleglosci Wartosci estetyczne duzego planu Tematy fotografii Mieszek wyciagowy Opracowanie zdjec fotogrametrycznych Aparaty panoramiczne Aparaty studyjne Aparaty ogolnego uzytku Uklad optyczny lustrzanki jednoobiektywowej Urzadzenia do naswietlania Nastawienie przyslony Uklad celowniczy i uklad nastawiania Zastosowanie obiektywow Blona maloobrazkowa Duzy format Fachowcy foto Obiektyw Ogniskowa Liczba przyslony Sprawnosc obiektywu Przyslanianie obiektu Krzywizna pola Stronica 2 Stronica 3 Stronica 4 Stronica 5 Stronica 6 Stronica 7 Stronica 8 Stronica 9 Stronica 10 Stronica 11 Stronica 12 Stronica 13 Stronica 14 Stronica 15 fotosprzet fotosprzet - Stronica 2 fotosprzet - Stronica 3 fotosprzet - Stronica 4 fotosprzet - Stronica 5 fotosprzet - Stronica 6 fotosprzet - Stronica 7 fotosprzet - Stronica 8 fotosprzet - Stronica 9 fotosprzet - Stronica 10 fotosprzet - Stronica 11 fotosprzet - Stronica 12 fotosprzet - Stronica 13 fotosprzet - Stronica 14 fotosprzet - Stronica 15