You are here: Home >Archive for the ‘fotosprzęt’ Category

Martwa natura

Przy robieniu zdjęć martwej natury fotograf ma całkowitą swobodę aranżowania kompozycji – może dowolnie przestawiać poszczególne elementy obrazu, wybierać odpowiednie oświetlenie, długo naświetlać bez obawy o „poruszenie” zdjęcia. Podobnie jak dla rysownika i malarza, tak i dla fotografa martwa natura stanowi szkołę kompozycji, kadrowania, oświetlenia. Aby obraz o tematyce tak już wyeksploatowanej przez malarzy i […]

Portret dziecka

Dziecko można fotografować właściwie wszędzie: w trakcie kąpieli, zabawy na dywanie, na plaży – tam, gdzie jest ono swobodne. Przy tym obowiązuje zasada: dziecka nie wolno przestraszyć ani mu przeszkadzać w zabawie; najlepiej dać mu zabawki, które całkowicie pochłoną jego uwagę – wówczas będzie zachowywać się naturalnie i swobodnie. W przeciwieństwie do osoby dorosłej, dziecko […]

Portret przy trzech źródłach światła

Do portretu, który powinien być bardzo wypracowany, może okazać się konieczne użycie trzeciego źródła światła. Jego zadaniem jest najczęściej oświetlenie tła, znajdującego się w głębi, tak aby na zdjęciu było ono nieostre i pozbawione cieni rzucanych przez modela (jeśli pragnie się uzyskać tło ciemne lub nawet czarne, nie należy go oświetlać). Zatem odpowiednio oświetlone trzecim […]

Portret przy jednym źródle światła

Przy jednym źródle światła – żarowym lub błyskowym – można wykonać doskonały portret pod warunkiem, że światło to nie będzie się znajdować bezpośrednio w sąsiedztwie aparatu. Z lampą błyskową zamocowaną na aparacie można zrobić zdjęcie poprawne technicznie, lecz całkowicie chybione z estetycznego punktu widzenia: twarz płaska, bez żadnej perspektywy. Jeśli tylko jest to możliwe, należy […]

Czas naświetlania i kadrowanie

W fotografii portretowej ekspozycję ustala się zawsze stosownie do oświetlenia modela. Należy zwracać uwagę, aby tło lub światło, pochodzące od nieba, nie miało wpływu na wskazania światłomierza. W przypadku fotografowania osoby o bardzo jasnych włosach, na bardzo jasnym tle, przysłonę można zmniejszyć o pół otworu w stosunku do wskazań światłomierza (pomiar integralny). Jeśli wykonuje się […]

Potrzebne testy

Przeprowadzony powyższą metodą test daje nieocenione informacje w trojakim aspekcie: czułości błony, tolerancji naświetlenia i reprodukcji barw. Wyniki dotyczące dwóch pierwszych cech można odczytać bezpośrednio. Sposób oddania barw wynika najwyraźniej z reprodukcji szarej i białej części tablicy testowej: im „czyściejszy” i bardziej neutralny jest szary klin i im „bielsza” biel, tzn. im słabszą wykazuje dominantę barwną – zielonkawą, niebieskawą, czerwonawą itd.-tym lepsza jest równowaga barwna danej błony [...]
Read User's Comments

Trzeba sprawdzić

Cokolwiek by mówili wytwórcy w swojej reklamie, faktem jest, że nie istnieje po prostu błona „idealna”; że różne błony znajdujące się na rynku rozmaicie reagują na te sarnę barwy i że nawet w przypadku zdjęć na błonach tej samej marki i typu mogą zachodzić znaczne różnice w reprodukcji barw i czułości. Dlatego istnieje tylko jedna droga do określenia tych właściwości: za każdym razem, gdy kupujemy partię błon barwnych, trzeba poddać je testom [...]
Read User's Comments

Wysoka temperatura

Trzeba przy tym odrębnie traktować opakowania zapieczętowane przez wytwórnię i opakowania otwarte. Błona barwna dostarczona przez producenta w szczelnie zapieczętowanym opakowaniu znajduje się w osłonie hermetycznej, jest więc chroniona przed wilgocią (ale nie przed wysoką temperaturą!), otwarte opakowania natomiast nie dają takiej ochrony. Jeśli jednak zabezpieczająca osłona ulegnie uszkodzeniu, to błonę, którą mamy przechowywać w chłodzie, trzeba najpierw wysuszyć. W tym celu wkłada się ją wraz ze środkiem pochłaniającym wilgoć [...]
Read User's Comments
Fotografia Ile kosztuje fotograf Fotograf slubny Wybrac fotografa Odpowiedni fotograf W ogrodzie zoologicznym Zwierzeta domowe Fotografia sportowa Sceny rodzajowe Zdjecia podchwycone Martwa natura Portret dziecka Portret przy trzech zrodlach swiatla Portret przy jednym zrodle swiatla Czas naswietlania i kadrowanie Kierunek oswietlenia Tlo Kilka podstawowych zasad Drugi aparat Mieszek wyciagowy i pierscienie Lampy o swietle stalym Halogeny i reflektory Lampy blyskowe Lampy spaleniowe Wydajnosc lampy blyskowej Statyw Stabilnosc statywu Nastawienie odleglosci Niedokladny dalmierz Prady powietrzne Swiatlomierze mysla przecietnie Pomiar punktowy Ogolny pomiar swiatla odbitego Selektywny pomiar swiatla odbitego Tolerancja naswietlen Jak regulowac naswietlenie Reprodukcja barw Ochrona przed wysoka temperatura Testowanie Zdjecia testowe Podchody Glowne zastosowanie fotogametrii Konfekcjonowanie papierow fotograficznych Urzadzenia pomocnicze przy powiekszaniu Umieszczenie negatywu w powiekszalniku Kadrowanie i nastawianie ostrosci Poczatkujacy Obrobka powiekszen Kadrowanie obrazu przy powiekszaniu Doswietlanie i przyslanianie powiekszenia Wykanczanie powiekszen Obrobka blon Powiekszenie barwne Fotografia z malych odleglosci Wartosci estetyczne duzego planu Tematy fotografii Mieszek wyciagowy Opracowanie zdjec fotogrametrycznych Aparaty panoramiczne Aparaty studyjne Aparaty ogolnego uzytku Uklad optyczny lustrzanki jednoobiektywowej Urzadzenia do naswietlania Nastawienie przyslony Uklad celowniczy i uklad nastawiania Zastosowanie obiektywow Blona maloobrazkowa Duzy format Fachowcy foto Obiektyw Ogniskowa Liczba przyslony Sprawnosc obiektywu Przyslanianie obiektu Krzywizna pola Stronica 2 Stronica 3 Stronica 4 Stronica 5 Stronica 6 Stronica 7 Stronica 8 Stronica 9 Stronica 10 Stronica 11 Stronica 12 Stronica 13 Stronica 14 Stronica 15 fotosprzet fotosprzet - Stronica 2 fotosprzet - Stronica 3 fotosprzet - Stronica 4 fotosprzet - Stronica 5 fotosprzet - Stronica 6 fotosprzet - Stronica 7 fotosprzet - Stronica 8 fotosprzet - Stronica 9 fotosprzet - Stronica 10 fotosprzet - Stronica 11 fotosprzet - Stronica 12 fotosprzet - Stronica 13 fotosprzet - Stronica 14 fotosprzet - Stronica 15