You are here: Home >Archive for the ‘fotosprzęt’ Category

Ogniskowa

Ogniskowa nie ma nic wspólnego z formatem błony. Na przykład obiektyw o ogniskowej 15 cm przy danej odległości przedmiotu wytwarza jego obraz zawsze w tej samej wielkości, bez względu na to, czy obiektyw ten użyto w połączeniu z małoobrazkowym aparatem dalmierzowym, lustrzanką 6×6 cni czy aparatem studyjnym 18×24 cm. W przypadku aparatu małoobrazkowego być może […]

Liczba przysłony

Liczby przysłony stanowią wskaźnik jasności obrazu na matówce lub na błonie. Ta sama liczba przysłony, np. 8, wskazuje zawsze (jeśli nie brać pod uwagę drobnych, pomijalnych odchyłek uwarunkowanych konstrukcją lub tolerancjami wykonawczymi) taką samą jasność obrazu, bez względu na to, czy zastosowano obiektyw o otworze względnym 1:8, nie przysłonięty, czy też obiektyw o otworze względnym […]

Sprawność obiektywu

Każda zwykła lupa i każde dodatnie szkło okularowe tworzy obraz i może służyć do fotografowania, ale zdjęcia otrzymane za .pomocą takich prymitywnych obiektywów są bardzo złe – nieostre, przerysowane i wykazują barwne obwódki konturów. Tylko dobrze skorygowany obiektyw fotograficzny daje obrazy pozbawione powyższych wad. Korekcja obiektywu oznacza, że usunięto w nim w praktycznie osiągalnym stopniu […]

Przysłanianie obiektu

Przysłanianie obiektywu odcina promienie zewnętrzne najbardziej obniżające ostrość. Tak więc ten sam obiektyw, przysłonięty o dwa, trzy lub cztery stopnie w stosunku do otworu początkowego, daje normalnie ostrzejszy obraz niż przy pełnym otworze (nadmierne przysłonięcie powoduje jednakże znowu pogorszenie się ostrości, ale w tym przypadku nie ze względów konstrukcyjnych, lecz dlatego, że wiele promieni świetlnych […]

Krzywizna pola

Krzywizna pola obrazu jest w nowoczesnych obiektywach najpospolitszą przyczyną nieostrości. Spotyka się ja szczególnie często w obiektywach o dużym otworze względnym. Objawia się tym, że ostry obraz nie jest płaski (jak powierzchnia błony), lecz wygięty trójwymiarowo w kształcie czaszy kulistej. Obiektywy z tym błędem nie mają „spłaszczonego” pola obrazowego (w przeciwieństwie do nich obiektywy reprodukcyjne, […]

Potrzebne testy

Przeprowadzony powyższą metodą test daje nieocenione informacje w trojakim aspekcie: czułości błony, tolerancji naświetlenia i reprodukcji barw. Wyniki dotyczące dwóch pierwszych cech można odczytać bezpośrednio. Sposób oddania barw wynika najwyraźniej z reprodukcji szarej i białej części tablicy testowej: im „czyściejszy” i bardziej neutralny jest szary klin i im „bielsza” biel, tzn. im słabszą wykazuje dominantę barwną – zielonkawą, niebieskawą, czerwonawą itd.-tym lepsza jest równowaga barwna danej błony [...]
Read User's Comments

Trzeba sprawdzić

Cokolwiek by mówili wytwórcy w swojej reklamie, faktem jest, że nie istnieje po prostu błona „idealna”; że różne błony znajdujące się na rynku rozmaicie reagują na te sarnę barwy i że nawet w przypadku zdjęć na błonach tej samej marki i typu mogą zachodzić znaczne różnice w reprodukcji barw i czułości. Dlatego istnieje tylko jedna droga do określenia tych właściwości: za każdym razem, gdy kupujemy partię błon barwnych, trzeba poddać je testom [...]
Read User's Comments

Wysoka temperatura

Trzeba przy tym odrębnie traktować opakowania zapieczętowane przez wytwórnię i opakowania otwarte. Błona barwna dostarczona przez producenta w szczelnie zapieczętowanym opakowaniu znajduje się w osłonie hermetycznej, jest więc chroniona przed wilgocią (ale nie przed wysoką temperaturą!), otwarte opakowania natomiast nie dają takiej ochrony. Jeśli jednak zabezpieczająca osłona ulegnie uszkodzeniu, to błonę, którą mamy przechowywać w chłodzie, trzeba najpierw wysuszyć. W tym celu wkłada się ją wraz ze środkiem pochłaniającym wilgoć [...]
Read User's Comments
Fotografia Ile kosztuje fotograf Fotograf slubny Wybrac fotografa Odpowiedni fotograf W ogrodzie zoologicznym Zwierzeta domowe Fotografia sportowa Sceny rodzajowe Zdjecia podchwycone Martwa natura Portret dziecka Portret przy trzech zrodlach swiatla Portret przy jednym zrodle swiatla Czas naswietlania i kadrowanie Kierunek oswietlenia Tlo Kilka podstawowych zasad Drugi aparat Mieszek wyciagowy i pierscienie Lampy o swietle stalym Halogeny i reflektory Lampy blyskowe Lampy spaleniowe Wydajnosc lampy blyskowej Statyw Stabilnosc statywu Nastawienie odleglosci Niedokladny dalmierz Prady powietrzne Swiatlomierze mysla przecietnie Pomiar punktowy Ogolny pomiar swiatla odbitego Selektywny pomiar swiatla odbitego Tolerancja naswietlen Jak regulowac naswietlenie Reprodukcja barw Ochrona przed wysoka temperatura Testowanie Zdjecia testowe Podchody Glowne zastosowanie fotogametrii Konfekcjonowanie papierow fotograficznych Urzadzenia pomocnicze przy powiekszaniu Umieszczenie negatywu w powiekszalniku Kadrowanie i nastawianie ostrosci Poczatkujacy Obrobka powiekszen Kadrowanie obrazu przy powiekszaniu Doswietlanie i przyslanianie powiekszenia Wykanczanie powiekszen Obrobka blon Powiekszenie barwne Fotografia z malych odleglosci Wartosci estetyczne duzego planu Tematy fotografii Mieszek wyciagowy Opracowanie zdjec fotogrametrycznych Aparaty panoramiczne Aparaty studyjne Aparaty ogolnego uzytku Uklad optyczny lustrzanki jednoobiektywowej Urzadzenia do naswietlania Nastawienie przyslony Uklad celowniczy i uklad nastawiania Zastosowanie obiektywow Blona maloobrazkowa Duzy format Fachowcy foto Obiektyw Ogniskowa Liczba przyslony Sprawnosc obiektywu Przyslanianie obiektu Krzywizna pola Stronica 2 Stronica 3 Stronica 4 Stronica 5 Stronica 6 Stronica 7 Stronica 8 Stronica 9 Stronica 10 Stronica 11 Stronica 12 Stronica 13 Stronica 14 Stronica 15 fotosprzet fotosprzet - Stronica 2 fotosprzet - Stronica 3 fotosprzet - Stronica 4 fotosprzet - Stronica 5 fotosprzet - Stronica 6 fotosprzet - Stronica 7 fotosprzet - Stronica 8 fotosprzet - Stronica 9 fotosprzet - Stronica 10 fotosprzet - Stronica 11 fotosprzet - Stronica 12 fotosprzet - Stronica 13 fotosprzet - Stronica 14 fotosprzet - Stronica 15