You are here: Home >Archive for the ‘fotosprzęt’ Category

Zastosowanie obiektywów

Matówka stanowi (jedyne urządzenie celownicze i nastawcze, które pozwala na stosowanie w danym aparacie dowolnych obiektywów, bez względu na ich rodzaj i konstrukcję, z warunkiem, że ich ogniskowa nie przekracza długości rozporządzalnego wyciągu aparatu. Wprawdzie lustrzanki jednoobiektywowe też można teoretycznie używać w połączeniu z dowolnym typem obiektywu, ale w praktyce często się okazuje, że do […]

Błona małoobrazkowa

Błona małoobrazkowa (35 mm) wypada najtaniej w przeliczeniu na jedno zdjęcie, a poszczególne ładunki zawierają najwięcej klatek. Właściwości te sprawiają, że aparaty małoobrazkowe nadają się szczególnie do zdjęć obiektów w ruchu i do fotografii dokumentacyjnej, a więc tam, gdzie trzeba wykonywać zdjęcia w krótkich odstępach czasu albo w dużej liczbie. Kodachrome 25 – błona barwna […]

Duży format

Duży format (9×12 cm) kosztuje znacznie więcej w przeliczeniu na jedno zdjęcie, odpowiednie zaś aparaty są zdecydowanie większe, cięższe i bardziej czasochłonne w obsłudze niż aparaty poprzednich kategorii. Poza tym nie ma błon zwojowych na format 9×12 cm (można jednak w aparatach 9×12 cm stosować kasety z błona typu 120 lub 220 albo błoną perforowaną […]

Fachowcy foto

Wielu fotografujących sądzi, że wyposażenie fotograficzne daje tym większe możliwości, im więcej się za nie zapłaci. W pewnych okolicznościach tak może być rzeczywiście, ale nie jest to regułą. Powyżej dałem już przykład, jak bardzo drogi aparat może się okazać całkowicie niezdatny do określonego rodzaju zdjęć, podczas gdy inny, szczególnie dobrze się do tego celu nadający, […]

Obiektyw

Niedawno opublikowano w USA zestawienie wszystkich dostępnych obiektywów wymiennych do aparatów małoobrazkowych i 6×6 cm, a więc z wyłączeniem obiektywów rysujących większe formaty. Lista ta zawiera ponad 1000 nazw. Nic dziwnego, że fotograf stojący przed problemem wyboru odpowiedniego obiektywu standardowego lub wymiennego do swojego aparatu, może się czuć zdezorientowany. Na szczęście wybór właściwego obiektywu nie […]

Potrzebne testy

Przeprowadzony powyższą metodą test daje nieocenione informacje w trojakim aspekcie: czułości błony, tolerancji naświetlenia i reprodukcji barw. Wyniki dotyczące dwóch pierwszych cech można odczytać bezpośrednio. Sposób oddania barw wynika najwyraźniej z reprodukcji szarej i białej części tablicy testowej: im „czyściejszy” i bardziej neutralny jest szary klin i im „bielsza” biel, tzn. im słabszą wykazuje dominantę barwną – zielonkawą, niebieskawą, czerwonawą itd.-tym lepsza jest równowaga barwna danej błony [...]
Read User's Comments

Trzeba sprawdzić

Cokolwiek by mówili wytwórcy w swojej reklamie, faktem jest, że nie istnieje po prostu błona „idealna”; że różne błony znajdujące się na rynku rozmaicie reagują na te sarnę barwy i że nawet w przypadku zdjęć na błonach tej samej marki i typu mogą zachodzić znaczne różnice w reprodukcji barw i czułości. Dlatego istnieje tylko jedna droga do określenia tych właściwości: za każdym razem, gdy kupujemy partię błon barwnych, trzeba poddać je testom [...]
Read User's Comments

Wysoka temperatura

Trzeba przy tym odrębnie traktować opakowania zapieczętowane przez wytwórnię i opakowania otwarte. Błona barwna dostarczona przez producenta w szczelnie zapieczętowanym opakowaniu znajduje się w osłonie hermetycznej, jest więc chroniona przed wilgocią (ale nie przed wysoką temperaturą!), otwarte opakowania natomiast nie dają takiej ochrony. Jeśli jednak zabezpieczająca osłona ulegnie uszkodzeniu, to błonę, którą mamy przechowywać w chłodzie, trzeba najpierw wysuszyć. W tym celu wkłada się ją wraz ze środkiem pochłaniającym wilgoć [...]
Read User's Comments
Fotografia Ile kosztuje fotograf Fotograf slubny Wybrac fotografa Odpowiedni fotograf W ogrodzie zoologicznym Zwierzeta domowe Fotografia sportowa Sceny rodzajowe Zdjecia podchwycone Martwa natura Portret dziecka Portret przy trzech zrodlach swiatla Portret przy jednym zrodle swiatla Czas naswietlania i kadrowanie Kierunek oswietlenia Tlo Kilka podstawowych zasad Drugi aparat Mieszek wyciagowy i pierscienie Lampy o swietle stalym Halogeny i reflektory Lampy blyskowe Lampy spaleniowe Wydajnosc lampy blyskowej Statyw Stabilnosc statywu Nastawienie odleglosci Niedokladny dalmierz Prady powietrzne Swiatlomierze mysla przecietnie Pomiar punktowy Ogolny pomiar swiatla odbitego Selektywny pomiar swiatla odbitego Tolerancja naswietlen Jak regulowac naswietlenie Reprodukcja barw Ochrona przed wysoka temperatura Testowanie Zdjecia testowe Podchody Glowne zastosowanie fotogametrii Konfekcjonowanie papierow fotograficznych Urzadzenia pomocnicze przy powiekszaniu Umieszczenie negatywu w powiekszalniku Kadrowanie i nastawianie ostrosci Poczatkujacy Obrobka powiekszen Kadrowanie obrazu przy powiekszaniu Doswietlanie i przyslanianie powiekszenia Wykanczanie powiekszen Obrobka blon Powiekszenie barwne Fotografia z malych odleglosci Wartosci estetyczne duzego planu Tematy fotografii Mieszek wyciagowy Opracowanie zdjec fotogrametrycznych Aparaty panoramiczne Aparaty studyjne Aparaty ogolnego uzytku Uklad optyczny lustrzanki jednoobiektywowej Urzadzenia do naswietlania Nastawienie przyslony Uklad celowniczy i uklad nastawiania Zastosowanie obiektywow Blona maloobrazkowa Duzy format Fachowcy foto Obiektyw Ogniskowa Liczba przyslony Sprawnosc obiektywu Przyslanianie obiektu Krzywizna pola Stronica 2 Stronica 3 Stronica 4 Stronica 5 Stronica 6 Stronica 7 Stronica 8 Stronica 9 Stronica 10 Stronica 11 Stronica 12 Stronica 13 Stronica 14 Stronica 15 fotosprzet fotosprzet - Stronica 2 fotosprzet - Stronica 3 fotosprzet - Stronica 4 fotosprzet - Stronica 5 fotosprzet - Stronica 6 fotosprzet - Stronica 7 fotosprzet - Stronica 8 fotosprzet - Stronica 9 fotosprzet - Stronica 10 fotosprzet - Stronica 11 fotosprzet - Stronica 12 fotosprzet - Stronica 13 fotosprzet - Stronica 14 fotosprzet - Stronica 15