You are here: Home > fotosprzęt > Stabilność statywu

Stabilność statywu

Im stabilniejszy statyw, tym lepszy; niestety cecha ta pociąga za sobą większy ciężar i cenę. O ile używamy go nie tylko w domu lub w studiu, ciężki statyw stwarza problemy transportowe. Ważna jest także wysokość, do jakiej można statyw rozciągnąć. Niestety bywa ona zwykle również proporcjonalna do ciężaru i ceny. Co do mnie, to wolę statywy z kolumną centralną, przy czym wysokość położenia aparatu reguluje się ręcznie lub za pomocą korby, co ma swoje zalety w przypadku zdjęć makrofotograficznych. Ponadto kolumna centralna zwiększa użyteczną wysokość statywu. Jednakże należy tu zachować ostrożność i nie wyciągać niepotrzebnie kolumny, gdyż powoduje to pewną tendencję do niestabilności statywu, przeciwną celowi jego stosowania. Czasami widzi się fotografów, którzy są po prostu zbyt leniwi, aby wysunąć do końca człony trójnogu i zamiast tego przykręcają aparat do całkowicie wyciągniętej kolumny centralnej, na której szczycie chwieje się on jak przyciężki kwiat na długiej łodydze. W charakterze uniwersalnej podpory dla aparatów do formatu 6×6 cm nadają się do użytku statywy stołowe, wyposażone w przegub kulisty. Ustawia się j e na do wolnej, mniej więcej poziomej podstawie, ale równie dobrze można je dociskać do powierzchni nachylonej albo pionowej – ściany, pnia drzewa, słupa telefonicznego czy skały. W ostateczności można je nawet oprzeć na piersi, aby umożliwić sobie wykonywanie zdjęć obiektywami długoogniskowymi albo przy nieco dłuższych czasach otwarcia migawki, nie ryzykując nieostrości w wyniku poruszenia aparatu.

Fotografia Ile kosztuje fotograf Fotograf slubny Wybrac fotografa Odpowiedni fotograf W ogrodzie zoologicznym Zwierzeta domowe Fotografia sportowa Sceny rodzajowe Zdjecia podchwycone Martwa natura Portret dziecka Portret przy trzech zrodlach swiatla Portret przy jednym zrodle swiatla Czas naswietlania i kadrowanie Kierunek oswietlenia Tlo Kilka podstawowych zasad Drugi aparat Mieszek wyciagowy i pierscienie Lampy o swietle stalym Halogeny i reflektory Lampy blyskowe Lampy spaleniowe Wydajnosc lampy blyskowej Statyw Stabilnosc statywu Nastawienie odleglosci Niedokladny dalmierz Prady powietrzne Swiatlomierze mysla przecietnie Pomiar punktowy Ogolny pomiar swiatla odbitego Selektywny pomiar swiatla odbitego Tolerancja naswietlen Jak regulowac naswietlenie Reprodukcja barw Ochrona przed wysoka temperatura Testowanie Zdjecia testowe Podchody Glowne zastosowanie fotogametrii Konfekcjonowanie papierow fotograficznych Urzadzenia pomocnicze przy powiekszaniu Umieszczenie negatywu w powiekszalniku Kadrowanie i nastawianie ostrosci Poczatkujacy Obrobka powiekszen Kadrowanie obrazu przy powiekszaniu Doswietlanie i przyslanianie powiekszenia Wykanczanie powiekszen Obrobka blon Powiekszenie barwne Fotografia z malych odleglosci Wartosci estetyczne duzego planu Tematy fotografii Mieszek wyciagowy Opracowanie zdjec fotogrametrycznych Aparaty panoramiczne Aparaty studyjne Aparaty ogolnego uzytku Uklad optyczny lustrzanki jednoobiektywowej Urzadzenia do naswietlania Nastawienie przyslony Uklad celowniczy i uklad nastawiania Zastosowanie obiektywow Blona maloobrazkowa Duzy format Fachowcy foto Obiektyw Ogniskowa Liczba przyslony Sprawnosc obiektywu Przyslanianie obiektu Krzywizna pola Stronica 2 Stronica 3 Stronica 4 Stronica 5 Stronica 6 Stronica 7 Stronica 8 Stronica 9 Stronica 10 Stronica 11 Stronica 12 Stronica 13 Stronica 14 Stronica 15 fotosprzet fotosprzet - Stronica 2 fotosprzet - Stronica 3 fotosprzet - Stronica 4 fotosprzet - Stronica 5 fotosprzet - Stronica 6 fotosprzet - Stronica 7 fotosprzet - Stronica 8 fotosprzet - Stronica 9 fotosprzet - Stronica 10 fotosprzet - Stronica 11 fotosprzet - Stronica 12 fotosprzet - Stronica 13 fotosprzet - Stronica 14 fotosprzet - Stronica 15