Podchody

Bardzo ważny w podchodach jest wybór odpowiedniego materiału zdjęciowego i sprzętu. Można spróbować szczęścia z aparatem małoobrazkowym z obiektywem o ogniskowej 90 lub 135 mm, więcej szans da jednak obiektyw o dłuższej ogniskowej – 300 lub 400 mm, 500, a nawet 600 mm. Zespół korpus-obiektyw powinien razem być zamocowany na jednej kolbie, tworząc „strzelbę fotograficzną”. Uchwyty tego rodzaju są wyrabiane przez wiele wytwórni aparatów 24 x x36 mm; powinny one być wyposażone w urządzenia szybkiego nastawiania ostrości i specjalny spust migawki na rękojeści, połączony wężykiem ze spustem aparatu. Czaty wymagają, podobnie jak podchody, doskonałej znajomości zwyczajów zwierząt, a ponadto nieograniczonej wprost cierpliwości fotografa. Uzyskane wyniki są za to jeszcze ciekawsze. Na czatach, w ukryciu naturalnym lub wykonanym specjalnie do robienia zdjęć, aparat zamocowuje się na statywie, nastawia przewidywaną odległość i ekspozycję, często wyzwą i o zdalnie, niejednokrotnie wspomaga lampą błyskową. W ten sposób wykonuje się wspaniałe zdjęcia np. ptaków karmiących pisklęta.

Główne zastosowanie fotogametrii

Na pierwszym miejscu trzeba wymienić podstawową dziedzinę jej zastosowania – wytwarzanie dokumentów kartograficznych, które przez długi czas stanowiło jedyny przedmiot fotogrametrii. Zdjęcia są wykonywane z samolotu przy zachowaniu pionowej osi kamery pomiarowej. Każdy punkt terenu powinien być widoczny na co najmniej dwóch zdjęciach (wówczas należy on do dwóch różnych wiązek perspektywicznych). Dla uzyskania tego stosuje się tak zwane „pokrycie fotogrametryczne” terenu (przez szeregi zdjęć). W jednym szeregu dwa następujące po sobie zdjęcia mają część wspólną w około 60%, a dwa sąsiednie szeregi pokrywają się w 10-15%. Warto również zasygnalizować znaczenie ortofotoplanów. Otrzymuje się je w autografach, w których urządzenie do kreślenia linii obrazu zostaje zastąpione rodzajem skanowania fotograficznego. Takie orto-foto zachowuje wszystkie zalety metryczne planu, nie tracąc nic z bogactwa informacyjnego obrazu fotograficznego. Jeśli chodzi o technikę „przetwarzania”, nadaje się ona jedynie do opracowywania obiektów płaskich, w przypadku których wystarczająca jest znajomość jednego fotogramu. Wreszcie ukazanie się potężnych kalkulatorów umożliwiło rozwój „fotogrametrii analitycznej”. Tu wystarczy wykonać pomiary współrzędnych punktów w płaszczyźnie każdego zdjęcia za pomocą komparatora.

Konfekcjonowanie papierów fotograficznych

Papiery fotograficzne są wyrabiane w następujących formatach: 6,5×9,5, 7,5×10,5, 9×12, 9×14, 13×18, 18×24, 24×30, 30×40, 40×50, 50×60 cm i w rolach szerokości 70 lub 130 cm, długości 10 m. Papiery znajdują się w handlu w opakowaniach, zawierających 100, 50, 25 lub arkuszy (papiery dużych formatów – tylko w opakowaniach po 10 i 25 arkuszy). Papier fotograficzny po naświetleniu światłem przechodzącym przez negatyw musi zostać poddany obróbce chemicznej, której celem jest wywołanie, a następnie utrwalenie obrazu. Proces ten przebiega w sposób podobny jak obróbka negatywu. Ponieważ jednak emulsja papierów fotograficznych jest tylko „ślepą” emulsją lub w niektórych przypadkach emulsją lekko ortochromatyczną czułą jedynie na promieniowanie fioletowe i niebieskie, ewentualnie żółte i, co więcej, jest emulsją o bardzo małej czułości (w porównaniu z czułością emulsji negatywowych), obróbka papierów fotograficznych może odbywać się przy nieaktynicznym oświetleniu jasnoczerwonym lub oliwkowym, stosunkowo jasnym. Z drugiej strony, choć kolejność kąpieli jest taka sama jak w przypadku obróbki negatywu (wywoływanie, kąpiel przerywająca, utrwalanie), ich składy są nieco inne. Ponadto obróbka papieru jest o wiele krótsza, odbywa się w kuwecie.

Urządzenia pomocnicze przy powiększaniu

Maskownica spełnia podwójną funkcję: unieruchamia papier w odpowiednim miejscu pod obiektywem powiększalnika i umożliwia otrzymywanie białych marginesów otaczających zdjęcie. Składa się ona z deski i kątownika z poruszającymi się po nim dwoma cienkimi, blaszanymi listwami. Przez zmianę położenia listew ustala się format powiększenia; do określenia szerokości białego marginesu służą przesuwalne odporniki, znajdujące się pod kątownikiem. Maskownica powinna być raczej ciężka, zmniejsza to bowiem niebezpieczeństwo jej poruszenia w trakcie kadrowania i umieszczania papieru fotograficznego. Zegar wyłącznikowy jest urządzeniem elektronicznym lub mechanicznym, przerywającym – po dokładnie określonym czasie -dopływ prądu zasilającego powiększalnik; zegar umożliwia także włączenie żarówki powiększalnika na czas nieograniczony, potrzebny do nastawiania ostrości i kadrowania. Posiadanie takiego zegara nie jest konieczne – wystarczy zwykły „przerywnik” wyłączany odpowiednio do ilości ruchów metronomu lub wskazań sekundnika zegarka. Zegar wyłącznikowy jest bardzo praktyczny, niezwykle precyzyjnie odmierza czas, co nie jest łatwe zwłaszcza przy naświetleniach bardzo krótkich.

Umieszczenie negatywu w powiększalniku

Powierzchni negatywu nie wolno dotykać – można go brać tylko za brzegi lub naroża; najmniejsze ślady linii papilarnych powodują jego zniszczenie, doskonale widoczne na powiększeniu, a taki „podpis” nie świadczy dobrze o autorze zdjęcia! Negatyw należy oczyścić z kurzu bardzo miękkim pędzelkiem z futra sobolowego lub wiewiórczego; należy to zrobić delikatnie, ponieważ zbyt intensywne pocieranie powierzchni błony powoduje jej elektryzację, a w wyniku tego przyciąganie nowych cząsteczek kurzu. Negatyw zawsze umieszcza się w ramce powierzchnią błyszczącą do góry, w stronę kondensora (emulsją do obiektywu), tak aby jego dolna krawędź znalazła się bliżej kolumny powiększalnika. Jeśli format negatywu jest mniejszy od okienka w ramce, należy w niej umieścić arkusik czarnego papieru z wyciętym otworem, który zapobiegnie przechodzeniu białego światła obok powierzchni negatywu: światło to powodowałoby lekkie zadymienie powiększenia. Niektóre powiększalniki przystosowane do negatywów różnych formatów mają ramki ze specjalnymi zasłonami, istnieją również modele, w których ramki te są wbudowane pod kondensorem, w głowicy powiększalnika. W obu rozwiązaniach ruchome zasłonki pozwalają dowolnie zmieniać format okienka.

Fotografia Ile kosztuje fotograf Fotograf slubny Wybrac fotografa Odpowiedni fotograf W ogrodzie zoologicznym Zwierzeta domowe Fotografia sportowa Sceny rodzajowe Zdjecia podchwycone Martwa natura Portret dziecka Portret przy trzech zrodlach swiatla Portret przy jednym zrodle swiatla Czas naswietlania i kadrowanie Kierunek oswietlenia Tlo Kilka podstawowych zasad Drugi aparat Mieszek wyciagowy i pierscienie Lampy o swietle stalym Halogeny i reflektory Lampy blyskowe Lampy spaleniowe Wydajnosc lampy blyskowej Statyw Stabilnosc statywu Nastawienie odleglosci Niedokladny dalmierz Prady powietrzne Swiatlomierze mysla przecietnie Pomiar punktowy Ogolny pomiar swiatla odbitego Selektywny pomiar swiatla odbitego Tolerancja naswietlen Jak regulowac naswietlenie Reprodukcja barw Ochrona przed wysoka temperatura Testowanie Zdjecia testowe Podchody Glowne zastosowanie fotogametrii Konfekcjonowanie papierow fotograficznych Urzadzenia pomocnicze przy powiekszaniu Umieszczenie negatywu w powiekszalniku Kadrowanie i nastawianie ostrosci Poczatkujacy Obrobka powiekszen Kadrowanie obrazu przy powiekszaniu Doswietlanie i przyslanianie powiekszenia Wykanczanie powiekszen Obrobka blon Powiekszenie barwne Fotografia z malych odleglosci Wartosci estetyczne duzego planu Tematy fotografii Mieszek wyciagowy Opracowanie zdjec fotogrametrycznych Aparaty panoramiczne Aparaty studyjne Aparaty ogolnego uzytku Uklad optyczny lustrzanki jednoobiektywowej Urzadzenia do naswietlania Nastawienie przyslony Uklad celowniczy i uklad nastawiania Zastosowanie obiektywow Blona maloobrazkowa Duzy format Fachowcy foto Obiektyw Ogniskowa Liczba przyslony Sprawnosc obiektywu Przyslanianie obiektu Krzywizna pola Stronica 2 Stronica 3 Stronica 4 Stronica 5 Stronica 6 Stronica 7 Stronica 8 Stronica 9 Stronica 10 Stronica 11 Stronica 12 Stronica 13 Stronica 14 Stronica 15 fotosprzet fotosprzet - Stronica 2 fotosprzet - Stronica 3 fotosprzet - Stronica 4 fotosprzet - Stronica 5 fotosprzet - Stronica 6 fotosprzet - Stronica 7 fotosprzet - Stronica 8 fotosprzet - Stronica 9 fotosprzet - Stronica 10 fotosprzet - Stronica 11 fotosprzet - Stronica 12 fotosprzet - Stronica 13 fotosprzet - Stronica 14 fotosprzet - Stronica 15