W ogrodzie zoologicznym

Również w ogrodzie zoologicznym można zrobić wiele godnych uwagi zdjęć -do dyspozycji mamy tam zwierzęta z całego świata, niestety nie zawsze łatwo dostępne dla obiektywu: są one zamknięte w klatkach, znajdują się w głębokich fosach. Pomimo tych trudności można – czekając cierpliwie i potrafiąc wyzyskać możliwości posiadanego aparatu – wykonać w ogrodzie zoologicznym dobre zdjęcie. Przede wszystkim potrzebny do tego będzie obiektyw o ogniskowej 135 mm (dla aparatu małoobrazkowego), bez którego można będzie fotografować tylko zwierzęta niezbyt oddalone. Teleobiektyw umożliwi wypełnienie fotografowanym zwierzęciem całego, kadru, bez zbytecznego tła, prętów klatki, krat i siatek, publiczności -jednym słowem wszystkiego, co nie jest bezpośrednio związane z tematem. Użycie obiektywu długoogniskowego pozwoli również – przy starannym nastawieniu ostrości na fotografowane zwierzę – na rozmycie wszystkich elementów, które przypominają, że zwierzę jest w niewoli. Fotografując teleobiektywem poprzez siatkę można ją nawet wyeliminować ze zdjęcia w wyniku całkowitej nieostrości jej prętów, pod warunkiem że fotografowane zwierzę znajduje się w głębi klatki. Należy przy tym zwrócić uwagę – i tu niezastąpiona jest lustrzanka jednoobiektywowa wolna od paralaksy – aby znajdujący się na pierwszym planie pręt nie pojawił się na tle zwierzęcia.

Zwierzęta domowe

Nie będzie niestosowne stwierdzenie, że zwierzę domowe – codziennego towarzysza człowieka – fotografuje się tak samo jak człowieka. Kot, pies są przyzwyczajone do przebywania w ludzkim towarzystwie; są łagodne, wrażliwe, posłuszne i nie lękają się aparatu fotograficznego. Należy fotografować je tak, aby na zdjęciu podkreślić ich charakter: rasę, szlachetność, temperament. Sierść ciemnych zwierząt pochłania bardzo silnie światło, należy to uwzględnić i naświetlić zdjęcia obficie, unikając bezpośredniego, ostrego oświetlenia słonecznego. Następna wskazówka dotyczy perspektywy: będzie ona na zdjęciu prawidłowo oddana, jeśli zwierzę sfotografujemy z niewielkiej wysokości, mniej więcej z poziomu jego głowy. Do fotografowania małego zwierzęcia konieczne jest użycie teleobiektywu -w przeciwnym razie będzie obraz silnie zdeformowany: ileż widzieliśmy zdjęć, na których piękny owczarek alzacki ma nienaturalnie wielką głowę i śmiesznie malutki tułów! W sytuacji, gdy do dyspozycji mamy. tylko obiektyw standardowy, należy zwierzę fotografować z pewnej odległości i raczej z boku – w tej pozie lepiej wychodzi na zdjęciu. Niewyczerpanym wprost tematem są grupy małych kotków i szczeniaków: kilka kłębków wełny, koszyk, tekturowe pudełko-to niedrogie przecież akcesoria, umożliwiające otrzymanie całych serii zdjęć przezabawnych! Wszyscy znamy piękne fotografie, na których kot czeka cierpliwie – i z pewnością bezskutecznie – przed klatką kanarka lub usiłuje wyłowić z akwarium czerwoną rybkę. Ale zamiast powtarzać zdjęcia zrobione już tysiące razy, warto pokusić się o inne, nowe sceny równie zabawne. Należy tylko uważnie obserwować… i w odpowiednim momencie nacisnąć spust migawki: to wszystko, czego wymagają tematy tego rodzaju!

Fotografia sportowa

Fotograf-sportowiec ma ułatwiony wstęp na stadiony, gdzie rozgrywają się zawody i mecze, ma idealne warunki do wykonywania zdjęć na równi z zawodowymi fotoreporterami pracującymi dla wielkich magazynów i pism sportowych. Jeśli jednak fotograf jest tylko widzem, musi -jeśli chce mieć udane zdjęcia – postarać się o miejsce w pierwszym rzędzie lub zaopatrzyć się w teleobiektyw. Powodzenie fotograf ii sportowej wymaga dobrej znajomości zasad dyscyplin sportowych, dzięki czemu jest możliwe naciśnięcie spustu migawki w momencie najbardziej właściwym. Każda dziedzina sportu ma swą specyfikę, lecz można stwierdzić ogólnie, że ruch sportowca jest najpiękniejszy w decydującej fazie. Tak więc ruch skoczka wzwyż jest najpiękniejszy w momencie, gdy znajduje się on nad poprzeczką; na wyścigach samochodowych najwspanialej wygląda samochód w momencie pokonywania trudnego wirażu. O sukcesie zdjęcia sportowego decyduje odpowiedni moment jego wykonania. Ale zdjęcie to jest również dokumentem.

Sceny rodzajowe

W czasie spaceru po mieście, podczas pobytu w nieznanej okolicy fotografa interesują nie tylko zabytki historyczne, pomniki i krajobraz, lecz również mieszkańcy tego regionu, ich praca, rozrywki. Jeśli ma on taki właśnie stosunek do podróżowania, z każdego wyjazdu przywiezie zdjęcia interesujące, ukazujące wielorakie aspekty życia codziennego. Stosownie do gustu i nadarzających się okazji, fotograf może traktować swe tematy jako odkrywca, wszędobylski lub satyryk. Choć współczesna cywilizacja daje mu wiele okazji do dalekich podróży, wcale nie trzeba dotrzeć do źródeł Amazonki, aby zrobić zabawne lub pouczające zdjęcia – fotograficzna przygoda czeka nas na każdym rogu ulicy. Mały reportaż zrobiony na dworcu w dniu masowych wyjazdów, na rynku, przy wejściu do domu towarowego – to chwytanie w lot drobnych, zabawnych scen, wzruszających lub malowniczych. Najlepszym sposobem zrobienia drobnych zdjęć jest zmieszanie się z tłumem, fotograf powinien stać się bezimiennym przechodniem, jednym z wielu.

Zdjęcia podchwycone

Fotografia krajobrazu, martwej natury wymagają od fotografa umiejętnie znalezionego punktu wykonania zdjęcia, starannie obranego oświetlenia, precyzyjnego kadrowania itd. – czynności, dla których zrealizowania potrzebny jest czas i zastanowienie się. Obraz zostaje przez twórcę dokładnie przemyślany – temat stanowi ostatecznie jedynie pretekst do wykonania zdjęcia. Istnieje jednak obszerna dziedzina fotografii, w której temat dominuje, a zadaniem fotografa jest tylko jego zarejestrowanie: mowa tu o reportażu i fotografii „na gorąco” scen rodzajowych i wydarzeń, gdzie liczy się przede wszystkim zdolność oceny sytuacji i szybkość działania. Te cechy – cechy wielkich fotoreporterów – można nabyć i rozwinąć tylko przez ciągłą praktykę i niezwykłą wprawę w posługiwaniu się aparatem fotograficznym. Rodzaje reportażu: – Reportaż rodzinny – wykonywany w gronie rodzinnym, w kręgu przyjaciół, w trakcie zebrań towarzyskich, świąt, prywatnych uroczystości. – Sceny rodzajowe – interesujące dla tych, którzy są ciekawi barwnych i zmiennych aspektów codziennego życia. Temat znajdzie się w pracy zawodowej, a także wszędzie tam, gdzie bywa fotograf: targ, ruchliwa ulica, życie na wsi, szkoła stanowią niewyczerpalne źródło serii obrazujących wszystkie aspekty danego problemu lub wydarzenia. Serie te stanowią bardzo interesujący punkt wyjścia późniejszych projekcji, uzupełnionych komentarzem lub udźwiękowionych.

Fotografia Ile kosztuje fotograf Fotograf slubny Wybrac fotografa Odpowiedni fotograf W ogrodzie zoologicznym Zwierzeta domowe Fotografia sportowa Sceny rodzajowe Zdjecia podchwycone Martwa natura Portret dziecka Portret przy trzech zrodlach swiatla Portret przy jednym zrodle swiatla Czas naswietlania i kadrowanie Kierunek oswietlenia Tlo Kilka podstawowych zasad Drugi aparat Mieszek wyciagowy i pierscienie Lampy o swietle stalym Halogeny i reflektory Lampy blyskowe Lampy spaleniowe Wydajnosc lampy blyskowej Statyw Stabilnosc statywu Nastawienie odleglosci Niedokladny dalmierz Prady powietrzne Swiatlomierze mysla przecietnie Pomiar punktowy Ogolny pomiar swiatla odbitego Selektywny pomiar swiatla odbitego Tolerancja naswietlen Jak regulowac naswietlenie Reprodukcja barw Ochrona przed wysoka temperatura Testowanie Zdjecia testowe Podchody Glowne zastosowanie fotogametrii Konfekcjonowanie papierow fotograficznych Urzadzenia pomocnicze przy powiekszaniu Umieszczenie negatywu w powiekszalniku Kadrowanie i nastawianie ostrosci Poczatkujacy Obrobka powiekszen Kadrowanie obrazu przy powiekszaniu Doswietlanie i przyslanianie powiekszenia Wykanczanie powiekszen Obrobka blon Powiekszenie barwne Fotografia z malych odleglosci Wartosci estetyczne duzego planu Tematy fotografii Mieszek wyciagowy Opracowanie zdjec fotogrametrycznych Aparaty panoramiczne Aparaty studyjne Aparaty ogolnego uzytku Uklad optyczny lustrzanki jednoobiektywowej Urzadzenia do naswietlania Nastawienie przyslony Uklad celowniczy i uklad nastawiania Zastosowanie obiektywow Blona maloobrazkowa Duzy format Fachowcy foto Obiektyw Ogniskowa Liczba przyslony Sprawnosc obiektywu Przyslanianie obiektu Krzywizna pola Stronica 2 Stronica 3 Stronica 4 Stronica 5 Stronica 6 Stronica 7 Stronica 8 Stronica 9 Stronica 10 Stronica 11 Stronica 12 Stronica 13 Stronica 14 Stronica 15 fotosprzet fotosprzet - Stronica 2 fotosprzet - Stronica 3 fotosprzet - Stronica 4 fotosprzet - Stronica 5 fotosprzet - Stronica 6 fotosprzet - Stronica 7 fotosprzet - Stronica 8 fotosprzet - Stronica 9 fotosprzet - Stronica 10 fotosprzet - Stronica 11 fotosprzet - Stronica 12 fotosprzet - Stronica 13 fotosprzet - Stronica 14 fotosprzet - Stronica 15