Zastosowanie obiektywów

Matówka stanowi (jedyne urządzenie celownicze i nastawcze, które pozwala na stosowanie w danym aparacie dowolnych obiektywów, bez względu na ich rodzaj i konstrukcję, z warunkiem, że ich ogniskowa nie przekracza długości rozporządzalnego wyciągu aparatu. Wprawdzie lustrzanki jednoobiektywowe też można teoretycznie używać w połączeniu z dowolnym typem obiektywu, ale w praktyce często się okazuje, że do poszczególnych aparatów można stosować tylko specjalnie dla nich przewidziane modele, zwłaszcza gdy wchodzi w grę przysłona automatyczna, inaczej -fotografujący musi zrezygnować z tego udogodnienia. Aparaty ze sprzężonym dalmierzem i lustrzanki dwuobiektywowe, jeśli umożliwiają wymianę obiektywów, to też tylko spośród modeli specjalnie dla nich skonstruowanych, co naturalnie w sposób istotny ogranicza zakres tej wymienności. Widoczność obrazu: we wszystkich aparatur l) wyposażonych w celownik dalmierzowy oraz w lustrzankach dwuobiektywowych obraz w celowniku jest stale widoczny. W lustrzance jednoobiektywowej z lustrem samopowrotnym i przysłoną automatyczną obraz ten jest stale jasny, ale znika w momencie ekspozycji. W takich aparatach, ale z lustrem nie powracającym automatycznie i z przysłoną nastawianą ręcznie, obraz w celowniku ciemnieje w miarę jak zmniejszamy otwór przysłony, znika, gdy naciśniemy spust migawki, i ukazuje się ponownie dopiero kiedy uruchomimy przesuw błony.

Błona małoobrazkowa

Błona małoobrazkowa (35 mm) wypada najtaniej w przeliczeniu na jedno zdjęcie, a poszczególne ładunki zawierają najwięcej klatek. Właściwości te sprawiają, że aparaty małoobrazkowe nadają się szczególnie do zdjęć obiektów w ruchu i do fotografii dokumentacyjnej, a więc tam, gdzie trzeba wykonywać zdjęcia w krótkich odstępach czasu albo w dużej liczbie. Kodachrome 25 – błona barwna o wysokiej rozdzielczości, którą trzeba wywoływać maszynowo-jest produkowana tylko w kasetach małoobrazkowych. Ponadto format ten jest najbardziej rozpowszechniony i najpraktyczniejszy, jeśli chodzi o przezrocza barwne przeznaczone do projekcji. Sześć kaset z błoną małoobrazkową, materiał na przeszło 200 zdjęć, zajmuje mniej więcej tyle samo miejsca, co cztery błony płaskie 9×12 cm w kasetach. W dodatku do małego obrazka można stosować obiektywy o najwyższej jasności, konstruowane wyłącznie dla aparatów małoobrazkowych. Wadą tego formatu, z którą trzeba się poważnie liczyć, jest znacznie trudniejsza sprzedaż małych przezroczy barwnych w porównaniu z większymi formatami. Faktem jest, że osoby zainteresowane zakupem przezroczy barwnych – redaktorzy czasopism, wydawnictwa książkowe, pracownicy reklamy, producenci kalendarzy i pocztówek itp. – często wzbraniają się nawet przed oglądaniem przezrocza małoobrazkowego. Dla nich najmniejszy format nadający się do przyjęcia wynosi 6×6 cm, a chętniej widzą przezrocza 9×12 cm.

Duży format

Duży format (9×12 cm) kosztuje znacznie więcej w przeliczeniu na jedno zdjęcie, odpowiednie zaś aparaty są zdecydowanie większe, cięższe i bardziej czasochłonne w obsłudze niż aparaty poprzednich kategorii. Poza tym nie ma błon zwojowych na format 9×12 cm (można jednak w aparatach 9×12 cm stosować kasety z błona typu 120 lub 220 albo błoną perforowaną o szerokości 70 mm); normalnie używa się tutaj błon płaskich, które trzeba pojedynczo zakładać do kaset w ciemni (lub w innym całkowicie ciemnym pomieszczeniu), a po naświetleniu tak samo wyjmować. Kasety na błony płaskie są ciężkie i zajmują dużo miejsca. Kasety takie z materiałem na 12 zdjęć, a więc tylko na 1/3 ich liczby mieszczącej się w jednej jedynej kasecie małoobrazkowej, zabierają mniej więcej tyle samo miejsca co cały aparatur 9×12 cm. Strona dodatnia: negatywy i przezrocza 9×12 cm, wykonane przez doświadczonego fotografa, przewyższają wynik i osiągane na mniejszych formatach pod każdym, względem: ostrością, bogactwem barw, stopniowaniem tonów i dokładnym odwzorowaniem szczegółów – wszystko to są cechy, które bardzo podnoszą atrakcyjność sprzedażną przezroczy 9×12 cm.

Fachowcy foto

Wielu fotografujących sądzi, że wyposażenie fotograficzne daje tym większe możliwości, im więcej się za nie zapłaci. W pewnych okolicznościach tak może być rzeczywiście, ale nie jest to regułą. Powyżej dałem już przykład, jak bardzo drogi aparat może się okazać całkowicie niezdatny do określonego rodzaju zdjęć, podczas gdy inny, szczególnie dobrze się do tego celu nadający, może być stosunkowo tani. Ale co ma zrobić fotograf, jeśli najbardziej mu odpowiadający aparat okazuje się zarazem najdroższy? Ja bym radził w takim przypadku kupić egzemplarz używany zamiast nowego. Wiem, że wielu fachowców zmarszczy brwi na taką radę, ale ja sam często się do niej stosowałem i nigdy tego nie żałowałem. Nowoczesna technika robi tak szybkie postępy, iż w handlu znajduje się wiele „prawie nowego” sprzętu, sprzedawanego po stosunkowo niskiej cenie. Istnieją duże szansę, że doświadczony fotograf dokona w ten sposób korzystnego zakupu, zwłaszcza jeśli otrzyma gwarancję na używany aparat albo będzie mógł go wypróbować w ciągu kilku dni, mając pewność, że w razie wykrycia jego niesprawności otrzyma zwrot pieniędzy.

Obiektyw

Niedawno opublikowano w USA zestawienie wszystkich dostępnych obiektywów wymiennych do aparatów małoobrazkowych i 6×6 cm, a więc z wyłączeniem obiektywów rysujących większe formaty. Lista ta zawiera ponad 1000 nazw. Nic dziwnego, że fotograf stojący przed problemem wyboru odpowiedniego obiektywu standardowego lub wymiennego do swojego aparatu, może się czuć zdezorientowany. Na szczęście wybór właściwego obiektywu nie jest aż tak trudny, jak to się początkowo wydaje. Nie dość bowiem, że wszystkie obiektywy, bez względu na typ i konstrukcję, wykazują pewne wspólne cechy, ale ponadto podlegają one tym samym podstawowym prawom optyki. Aby móc wybierać z rozmysłem, fotograf nie musi wcale wiedzieć, jak obiektyw tworzy obraz, ani znać używanych często szczodrze fachowych terminów, jak źrenica wyjściowa, aberracja sferyczna lub chromatyczna, koma itp. Każdy obiektyw, czy to szerokokątny, czy teleobiektyw, czy jakikolwiek jeszcze inny, ma trzy cechy podstawowe, z którym i fotograf powinien się zapoznać.

Fotografia Ile kosztuje fotograf Fotograf slubny Wybrac fotografa Odpowiedni fotograf W ogrodzie zoologicznym Zwierzeta domowe Fotografia sportowa Sceny rodzajowe Zdjecia podchwycone Martwa natura Portret dziecka Portret przy trzech zrodlach swiatla Portret przy jednym zrodle swiatla Czas naswietlania i kadrowanie Kierunek oswietlenia Tlo Kilka podstawowych zasad Drugi aparat Mieszek wyciagowy i pierscienie Lampy o swietle stalym Halogeny i reflektory Lampy blyskowe Lampy spaleniowe Wydajnosc lampy blyskowej Statyw Stabilnosc statywu Nastawienie odleglosci Niedokladny dalmierz Prady powietrzne Swiatlomierze mysla przecietnie Pomiar punktowy Ogolny pomiar swiatla odbitego Selektywny pomiar swiatla odbitego Tolerancja naswietlen Jak regulowac naswietlenie Reprodukcja barw Ochrona przed wysoka temperatura Testowanie Zdjecia testowe Podchody Glowne zastosowanie fotogametrii Konfekcjonowanie papierow fotograficznych Urzadzenia pomocnicze przy powiekszaniu Umieszczenie negatywu w powiekszalniku Kadrowanie i nastawianie ostrosci Poczatkujacy Obrobka powiekszen Kadrowanie obrazu przy powiekszaniu Doswietlanie i przyslanianie powiekszenia Wykanczanie powiekszen Obrobka blon Powiekszenie barwne Fotografia z malych odleglosci Wartosci estetyczne duzego planu Tematy fotografii Mieszek wyciagowy Opracowanie zdjec fotogrametrycznych Aparaty panoramiczne Aparaty studyjne Aparaty ogolnego uzytku Uklad optyczny lustrzanki jednoobiektywowej Urzadzenia do naswietlania Nastawienie przyslony Uklad celowniczy i uklad nastawiania Zastosowanie obiektywow Blona maloobrazkowa Duzy format Fachowcy foto Obiektyw Ogniskowa Liczba przyslony Sprawnosc obiektywu Przyslanianie obiektu Krzywizna pola Stronica 2 Stronica 3 Stronica 4 Stronica 5 Stronica 6 Stronica 7 Stronica 8 Stronica 9 Stronica 10 Stronica 11 Stronica 12 Stronica 13 Stronica 14 Stronica 15 fotosprzet fotosprzet - Stronica 2 fotosprzet - Stronica 3 fotosprzet - Stronica 4 fotosprzet - Stronica 5 fotosprzet - Stronica 6 fotosprzet - Stronica 7 fotosprzet - Stronica 8 fotosprzet - Stronica 9 fotosprzet - Stronica 10 fotosprzet - Stronica 11 fotosprzet - Stronica 12 fotosprzet - Stronica 13 fotosprzet - Stronica 14 fotosprzet - Stronica 15