Tematy fotografii

Przedmiotem fotografii z niewielkich odległości są obiekty – lub ich fragmenty – o wymiarach od 10 do 70 cm lub, jeśli wyrażać to w skali odwzorowania, jest to fotografowanie w skali od 0,05 do 0,25.Rośliny! kwiaty-są to tematy interesujące nie tylko dla botaników i ogrodników, ale dla każdego, każdy z nas bowiem jest wrażliwy na piękno dobrze skomponowanego bukietu kwiatów lub wdzięk dzikiego powoju. W zdjęciach roślin i kwiatów istotną rolę odgrywają oczywiście barwy, ale także i odpowiednie oświetlenie, które wydobywa perłową przezroczystość płatków, smukłość łodygi, delikatny puch liści. Zdjęcia wykonywane pod światło lub przy oświetleniu tylno-bocznym dają często wspaniałe rezultaty. – Małe zwierzęta. Fotografia z niewielkich  odległości  umożliwia wykonywanie zdjęć mieszkańców akwarium, ptaków w klatce lub siedzących na grzędzie, jak również innych małych zwierząt: kotów, kociąt, chomików, jaszczurek, węży itp. Należy starać się sfotografować naturalny i żywy wygląd tych małych stworzeń, umieszczając je w ich otoczeniu naturalnym lub doskonale odtworzonym. Kadrowanie „bez zapasu”, dokładne nastawienie ostrości, stosowanie krótkiego czasu otwarcia migawki – oto trzy czynniki decydujące o powodzeniu w tej dziedzinie fotografii. Istnieje bardzo wiele sposobów fotografowania zwierząt w niewoli. – Dla małych ssaków, płazów i gadów można  zbudować wiwarium  z wanienki o dość wysokich ściankach, wysypanej piaskiem, żwirem, kamykami itp. W takim upozowanym na naturalne otoczeniu zwierzątko można bez trudu umieścić w kadrze tak, aby brzegi wanienki nie były widoczne; co więcej, zdjęcia można robić przy oświetleniu słonecznym.

Mieszek wyciągowy

Podczas gdy przedłużenie wyciągu obiektywu pierścieniami pośrednimi odbywa się skokowo – np. o 5 lub 10 mm, to wielką zaletą mieszka wyciągowego jest możliwość ciągłego przedłużania wyciągu lub mówiąc inaczej – bezstopniowa zmiana skali powiększenia. Jednak w pewnych przypadkach mieszek wyciągowy nie daje się zastosować: minimalna grubość (20 do 25 mm) wyklucza jego użycie w połączeniu z obiektywem standardowym przy małych stopniach powiększenia (gdy potrzebne jest przedłużenie wyciągu np. tylko o 5 lub 10 mm) – w podobnych sytuacjach niezbędne są pierścienie pośrednie. Istnieje wiele rodzajów mieszków wyciągowych przeznaczonych do określonego typu aparatu bądź uniwersalnych stosowanych w większości aparatów. Należy wybrać mieszek z urządzeniem przenoszącym preselekcję przysłony (dźwignia wewnątrz mieszka lub podwójny wężyk spustowy) i wygrawerowaną skalą powiększeń odpowiednią do przedłużenia wyciągu i ogniskowej obiektywu. Specjaliści najczęściej do powiększeń makrofotograficznych od 0,3 do 1,0x używają obiektywów długoogniskowych. Zalecamy tu obiektywy o ogniskowych od 55 do 90 mm dla lustrzanek 24×36 mm, a od 100 do 135 mm dla aparatów 6×6 cm, z mieszkiem wyciągowym. Stosowanie obiektywu długoogniskowego umożliwia oddalenie się od obiektu zdjęcia, co ułatwia oświetlenie, a w przypadku fotografowania małego zwierzątka – nie straszy się go. Wbrew rozpowszechnionej, błędnej opinii głębia ostrości pozostaje nie zmieniona bez względu na długość ogniskowej obiektywu: jest ona zależna wyłącznie od stopnia powiększenia i – oczywiście – od wielkości otworu przysłony.

Opracowanie zdjęć fotogrametrycznych

Po wykonaniu zdjęcia kolejnym etapem prac w fotogrametrii jest wykorzystanie dwóch odtworzonych wiązek perspektywicznych, czyli opracowanie fotogrametryczne. Na początku należy zauważyć, że problem identyfikacji promieni wzajemnie sobie odpowiadających nie przedstawia trudności dzięki stereoskopowemu widzeniu obrazów. Zjawisko fizjologiczne obserwacji dwuocznej, odznaczające się wielką dokładnością, pozwala obserwatorowi natychmiast zidentyfikować promienie wzajemnie sobie odpowiadające (homologiczne), pochodzące od dwóch obserwowanych przez niego obrazów tworzących stereogram. Można więc opracowywać zdjęcia fotogrametryczne w liniach ciągłych, gdyż obserwator nie potrzebuje określać nadających się do identyfikacji szczegółów, aby uzyskać efekt stereoskopowy – dzięki temu można np. wykreślać w kartografii warstwice. Autograf (urządzenie do opracowywania zdjęć fotogrametrycznych) jest skonstruowany tak, że umożliwia odtworzenie dwóch wiązek perspektywicznych na podstawie ich obrazów fotograficznych oraz znanych elementów orientacji wewnętrznej kamery pomiarowej. Odtwarza on również system odniesienia, w którym każda wiązka może zostać umiejscowiona w swej właściwej pozycji. Jest wreszcie wyposażony w układ obserwacji stereoskopowej zdjęć i koordynato-graf, pozwalający na graficzne wykreślenie śladów przecięcia się promieni homologicznych.

Aparaty panoramiczne

Aparaty panoramiczne stanowią specjalną odmianę aparatów superszerokokątnych. Ich obiektyw zatacza łuk w czasie ekspozycji, podczas gdy błona zostaje naświetlona stopniowo, przez wąską szczelinę. Obejmują one kąt 140° i dają obrazy o perspektywie walcowej. Linie proste nie biegnące równolegle do osi ruchu obiektywu zostają przy tym odwzorowane nie jako proste, lecz jako krzywe, podczas gdy proste równoległe w tejże osi pozostają prostymi. Ten sposób realizacji zdjęć ma naturalnie pewne wady i ogranicza użycie omawianych aparatów do motywów nie uwypuklających takich różnic np. krajobrazów. Aparaty do zdjęć lotniczych mają sztywną konstrukcję bezmieszkową, a ich obiektywy są stale ustawione na nieskończoność. Dlatego też nie można ich stosować do żadnych innych celów poza zdjęciami z powietrza. Od czasu do czasu pojawiają się w sprzedaży (w USA, przyp. tłum.) „nadliczbowe” aparaty do zdjęć lotniczych po zadziwiająco niskiej cenie. Jednak wobec powyższych właściwości nadają się one tylko dla kogoś, kto naprawdę wykonuje takie zdjęcia. Aparaty miniaturowe na format 18×24 mm i mniejsze. Liczne aparaty tej kategorii są przyrządami precyzyjnymi, wyposażonymi we wszystkie najwymyślniejsze udoskonalenia. Są niezbędne, jeśli zależy nam na najmniejszych wymiarach i masie aparatu: w innych przypadkach są jednak praktycznie bezwartościowe.

Aparaty studyjne

Wszystkie aparaty studyjne są zaopatrzone w matówkę, ruchomą czołówkę i tylną część obudowy oraz wymienne obiektywy. Modele reprezentujące najwyższy stopień rozwoju są zbudowane na zasadzie konstrukcji zespołowej: ich najważniejsze części – szyna lub rura stanowiąca ławę optyczną, mieszek, czołówka obiektywu, tylna część obudowy itd.-są odejmowane i można je wymieniać na inne części o podobnej funkcji, ale innego kształtu lub wielkości. W ten sposób fotografujący może dostosować aparat do szczególnych wymagań określonego zadania. W razie późniejszej zmiany rodzaju pracy lub powzięcia zamiaru poświęcenia się innej dziedzinie fotografii może on zawsze „przezbroić” swój aparat studyjny odpowiednio do nowych potrzeb, a nawet przejść na inny format zdjęć. Aparaty do zdjęć natychmiastowych wymagają stosowania specjalnych materialów zdjęciowych Polaroid-Land i Kodak Instant Picture Film zamiast zwykłych błon fotograficznych. Większość tych materiałów, jak dotąd przynajmniej, nie daje użytecznych negatywów i duplikaty można uzyskać tylko metodą reprodukcji oryginału.

Fotografia Ile kosztuje fotograf Fotograf slubny Wybrac fotografa Odpowiedni fotograf W ogrodzie zoologicznym Zwierzeta domowe Fotografia sportowa Sceny rodzajowe Zdjecia podchwycone Martwa natura Portret dziecka Portret przy trzech zrodlach swiatla Portret przy jednym zrodle swiatla Czas naswietlania i kadrowanie Kierunek oswietlenia Tlo Kilka podstawowych zasad Drugi aparat Mieszek wyciagowy i pierscienie Lampy o swietle stalym Halogeny i reflektory Lampy blyskowe Lampy spaleniowe Wydajnosc lampy blyskowej Statyw Stabilnosc statywu Nastawienie odleglosci Niedokladny dalmierz Prady powietrzne Swiatlomierze mysla przecietnie Pomiar punktowy Ogolny pomiar swiatla odbitego Selektywny pomiar swiatla odbitego Tolerancja naswietlen Jak regulowac naswietlenie Reprodukcja barw Ochrona przed wysoka temperatura Testowanie Zdjecia testowe Podchody Glowne zastosowanie fotogametrii Konfekcjonowanie papierow fotograficznych Urzadzenia pomocnicze przy powiekszaniu Umieszczenie negatywu w powiekszalniku Kadrowanie i nastawianie ostrosci Poczatkujacy Obrobka powiekszen Kadrowanie obrazu przy powiekszaniu Doswietlanie i przyslanianie powiekszenia Wykanczanie powiekszen Obrobka blon Powiekszenie barwne Fotografia z malych odleglosci Wartosci estetyczne duzego planu Tematy fotografii Mieszek wyciagowy Opracowanie zdjec fotogrametrycznych Aparaty panoramiczne Aparaty studyjne Aparaty ogolnego uzytku Uklad optyczny lustrzanki jednoobiektywowej Urzadzenia do naswietlania Nastawienie przyslony Uklad celowniczy i uklad nastawiania Zastosowanie obiektywow Blona maloobrazkowa Duzy format Fachowcy foto Obiektyw Ogniskowa Liczba przyslony Sprawnosc obiektywu Przyslanianie obiektu Krzywizna pola Stronica 2 Stronica 3 Stronica 4 Stronica 5 Stronica 6 Stronica 7 Stronica 8 Stronica 9 Stronica 10 Stronica 11 Stronica 12 Stronica 13 Stronica 14 Stronica 15 fotosprzet fotosprzet - Stronica 2 fotosprzet - Stronica 3 fotosprzet - Stronica 4 fotosprzet - Stronica 5 fotosprzet - Stronica 6 fotosprzet - Stronica 7 fotosprzet - Stronica 8 fotosprzet - Stronica 9 fotosprzet - Stronica 10 fotosprzet - Stronica 11 fotosprzet - Stronica 12 fotosprzet - Stronica 13 fotosprzet - Stronica 14 fotosprzet - Stronica 15