Wykańczanie powiększeń

Wypłukane powiększenia suszy się, przy czym odbitkom wykonanym na papierze błyszczącym można nadać większy połysk powierzchni. – Suszenie zwykłe papierów  matowych i poematowych. Po odcieknięciu wody z powiększeń – można ją starannie odlać z kuwety bądź pozwolić, aby spłynęła z ułożonych na szybie papierów – układa się je, obrazem do góry, na czystym ręczniku, ścierce itp. Z powierzchni odbitek lekko zwilżonym tamponem waty należy usunąć krople wody. Po kilku godzinach powiększenia są suche. – Suszenie „na wysoki połysk” odbywa się najczęściej na suszarce, prostym urządzeniu ogrzewanym elektrycznie. Na jej powierzchni znajdują się jedna lub dwie płyty metalowe, chromowane, na których należy położyć starannie pozbawione nadmiaru wody powiększenia, emulsją w stronę powierzchni blachy chromowanej. Napięte płótno suszarki przyciska odbitki do płyty do momentu wysuszenia i nadania im połysku. Tajemnica suszenia „na wysoki połysk” polega na utrzymywaniu chromowanych blach suszarki w stanie idealnej czystości oraz na wyciskaniu gumowym wałkiem nadmiaru wody z powiększeń na nich ułożonych (w celu zwiększenia przylegania odbitek do powierzchni blachy do ostatniej wody płuczącej należy dodać kilka kropli środka powierzchniowo czynnego – np. Fotonalu).

Obróbka błon

Chociaż fotografia czarno-biała nie przestała zdumiewać nas doskonałością powiększeń, to trzeba jednak przyznać, że obecnie fotografia barwna – we wszystkich swych rodzajach – przeżywa rozkwit. Nie widzimy przyczyn, dla których fotoamator – zamiłowany i świadomy – nie mógłby samodzielnie dokonywać obróbki błon barwnych, i tu także odczuje wielkie zadowolenie, tworząc obrazy, których będzie stuprocentowym autorem. Szeroki zakres tematyki książki pozwala podać czytelnikowi tylko kilka wskazówek dotyczących obróbki błon barwnych, które -mamy nadzieję – będą pomocne dla umysłów lubiących wiedzieć jak? i dlaczego? oraz dla fotografów pragnących samodzielnie obrabiać swe prace barwne. Ci ostatni w specjalnych opracowaniach, omawiających wywoływanie, kopiowanie, powiększanie itp., znajdą wykład wszystkich technik fotograficznych. Błony odwracalne wszystkich firm mogą być obrabiane przez fotografów, pod warunkiem użycia odpowiednich chemikaliów, zalecanych lub przygotowywanych przez wytwórcę danej błony (z wyjątkiem błon Kodachrome, które muszą być obrabiane w specjalnych laboratoriach).

Powiększenie barwne

Od kilku lat wytwórcy dają fotoamatorom do ręki środki, umożliwiające samodzielne wykonywanie powiększeń barwnych. W handlu znajdują się zestawy, wyrabiane z myślą o pracy w laboratoriach nie-specjalistycznych. W skład takich zestawów wchodzi przeważnie papier światłoczuły, komplet chemikaliów gotowych do sporządzenia poszczególnych roztworów kąpieli, światło-szczelny koreks do obróbki papieru, komplet filtrów korekcyjnych (addytywnych lub subtraktywnych), instrukcje posługiwania się zestawem. Jako przykład podamy zestawy, produkowane przez firmy Simmard i Mitchell Unicube: oprócz wymienionych wyżej akcesoriów w skład zestawów wyrabianych przez te firmy wchodzą także urządzenia ułatwiające określenie potrzebnej filtracji i gęstości powiększenia. Firma Kodak w roku 1974 wprowadziła na rynek dwa zestawy, przeznaczone dla fotoamatorów: jeden pozwala na otrzymanie powiększeń barwnych z negatywów na papierze Ektacolor 37C na podłożu plastikowym, drugi na wykonywanie powiększeń barwnych z diapozytywów na barwnym papierze odwracalnym Ektachrome 14C. Wielu fotoamatorów stosuje z powodzeniem tego typu zestawy i urządzenia -tendencja ta będzie z pewnością rozwijać się nadal. Jako potwierdzenie tego przypomnijmy: w roku 1976 ukazał się na rynku materiał Cibachrome A, który umożliwił szybkie otrzymywanie barwnych powiększeń bezpośrednio z diapozytywów barwnych – jednocześnie w handlu znalazł się zestaw do obróbki tego materiału.

Fotografia z małych odległości

Wielorakie możliwości wykonywania fotografii z niewielkich odległości dają fotografowi dużo satysfakcji – chodzi tu o fotografię w dużym czy wielkim planie, a także o makrofotografię, czyli zdjęcia, w których obraz negatywowy jest nieco mniejszy, równy lub nawet większy od fotografowanego obiektu. W miarę zbliżania aparatu do fotografowanego obiektu wydobywa się go z otoczenia, akcentuje jego szczegóły, podobnie jak przy oglądaniu przez szkło powiększające: w ten sposób w najbanalniejszym obiekcie – roślinie lub zwierzątku – odkrywa się niezwykłe, nowe i interesujące aspekty. Dziedzina fotografii, o której mowa, jest dotychczas niezbyt popularna wśród fotografów, gros zdjęć bowiem wykonują oni z odległości większej niż dwa metry. Tymczasem fotografia ta, nie połączona z jakimiś specjalnymi trudnościami, jest równie łatwa jak fotografia tradycyjna. Dla usystematyzowania tematu wprowadzimy podział fotografii z małych odległości na trzy rodzaje: Fotografia wielkoplanowa jest wykonywana obiektywem standardowym (np. o ogniskowej 50 mm dla aparatu 24×36 mm) 2 odległości od 150 do 80 cm: większością aparatów można robić zdjęcia w ty m zakresie bez stosowania jakichkolwiek urządzeń dodatkowych.

Wartości estetyczne dużego planu

Duży plan, jako środek plastycznego wyrazu, istnieje wyłącznie w fotografii (oraz w jej pochodnych -filmie i telewizji). Wyróżnia fakturę materiału obiektu zdjęcia, a tym samym podkreśla harmonię najdrobniejszych przejawów Natury. Wyodrębniając obiekt zdjęcia, naturalny bądź sztuczny, z jego otoczenia, duży plan często nadaje fotografowanemu przedmiotowi znaczenie poetyckiego symbolu. Duży plan wywołuje skojarzenia, umożliwia tworzenie obrazów przejrzystych o nieskazitelnej kompozycji. Zdjęcia dużego planu mogą uatrakcyjnić spektakl audiowizualny: precyzują i podkreślają to, czego w planach ogólnym i średnim, obejmujących cały obiekt zdjęcia i jego związki z otoczeniem, nie można pokazać. Najpiękniejsze obrazy dużego planu otrzymuje się fotografując obiekty o pięknej i zróżnicowanej fakturze; spróchniałe drewno, rzeźby, płaskorzeźby, bukiety kwiatów, gałęzie kwitnącego drzewa itp. Delikatny charakter faktury wydobywa przede wszystkim oświetlenie. Światło boczne wydłuża cienie, tworzy wspaniałe reliefy. O estetycznych wartościach obrazu decyduje także jego kolorystyka, zwłaszcza gdy plamy barwne delikatnie zróżnicowane znajdują się w sąsiedztwie. Do określenia ekspozycji należy posługiwać się światłomierzem (niezależnym lub wbudowanym w aparat fotograficzny), przy czym należy mierzyć oświetlenie wyłącznie fotografowanej części przedmiotu.

Fotografia Ile kosztuje fotograf Fotograf slubny Wybrac fotografa Odpowiedni fotograf W ogrodzie zoologicznym Zwierzeta domowe Fotografia sportowa Sceny rodzajowe Zdjecia podchwycone Martwa natura Portret dziecka Portret przy trzech zrodlach swiatla Portret przy jednym zrodle swiatla Czas naswietlania i kadrowanie Kierunek oswietlenia Tlo Kilka podstawowych zasad Drugi aparat Mieszek wyciagowy i pierscienie Lampy o swietle stalym Halogeny i reflektory Lampy blyskowe Lampy spaleniowe Wydajnosc lampy blyskowej Statyw Stabilnosc statywu Nastawienie odleglosci Niedokladny dalmierz Prady powietrzne Swiatlomierze mysla przecietnie Pomiar punktowy Ogolny pomiar swiatla odbitego Selektywny pomiar swiatla odbitego Tolerancja naswietlen Jak regulowac naswietlenie Reprodukcja barw Ochrona przed wysoka temperatura Testowanie Zdjecia testowe Podchody Glowne zastosowanie fotogametrii Konfekcjonowanie papierow fotograficznych Urzadzenia pomocnicze przy powiekszaniu Umieszczenie negatywu w powiekszalniku Kadrowanie i nastawianie ostrosci Poczatkujacy Obrobka powiekszen Kadrowanie obrazu przy powiekszaniu Doswietlanie i przyslanianie powiekszenia Wykanczanie powiekszen Obrobka blon Powiekszenie barwne Fotografia z malych odleglosci Wartosci estetyczne duzego planu Tematy fotografii Mieszek wyciagowy Opracowanie zdjec fotogrametrycznych Aparaty panoramiczne Aparaty studyjne Aparaty ogolnego uzytku Uklad optyczny lustrzanki jednoobiektywowej Urzadzenia do naswietlania Nastawienie przyslony Uklad celowniczy i uklad nastawiania Zastosowanie obiektywow Blona maloobrazkowa Duzy format Fachowcy foto Obiektyw Ogniskowa Liczba przyslony Sprawnosc obiektywu Przyslanianie obiektu Krzywizna pola Stronica 2 Stronica 3 Stronica 4 Stronica 5 Stronica 6 Stronica 7 Stronica 8 Stronica 9 Stronica 10 Stronica 11 Stronica 12 Stronica 13 Stronica 14 Stronica 15 fotosprzet fotosprzet - Stronica 2 fotosprzet - Stronica 3 fotosprzet - Stronica 4 fotosprzet - Stronica 5 fotosprzet - Stronica 6 fotosprzet - Stronica 7 fotosprzet - Stronica 8 fotosprzet - Stronica 9 fotosprzet - Stronica 10 fotosprzet - Stronica 11 fotosprzet - Stronica 12 fotosprzet - Stronica 13 fotosprzet - Stronica 14 fotosprzet - Stronica 15