You are here: Home > fotosprzęt > Portret przy trzech źródłach światła

Portret przy trzech źródłach światła

Do portretu, który powinien być bardzo wypracowany, może okazać się konieczne użycie trzeciego źródła światła. Jego zadaniem jest najczęściej oświetlenie tła, znajdującego się w głębi, tak aby na zdjęciu było ono nieostre i pozbawione cieni rzucanych przez modela (jeśli pragnie się uzyskać tło ciemne lub nawet czarne, nie należy go oświetlać). Zatem odpowiednio oświetlone trzecim reflektorem tło białe może mieć różne natężenia szarości: od bieli do czerni. Jako drugiego źródła światła, pomocniczego, można użyć lampy słabszej lub umieścić ją znacznie dalej od modela niż lampę pierwszą – tym samym uniknie się symetrycznego oświetlenia fotografowanej osoby, przy którym dublowałyby się wszystkie cienie, stwarzając efekt bardzo niekorzystny. Należy pamiętać więc, że zawsze gdy wykonujemy portret przy sztucznym oświetleniu, jeden reflektor – główny – powinien dominować nad pozostałymi. Ponieważ zadaniem drugiego reflektora jest tylko rozjaśnienie cieni, można go z powodzeniem przesłonić arkuszem kalki technicznej lub skierować jego światło na arkusz białego papieru, które po odbiciu od niego dotrze do modela -w ten sposób uzyska się oświetlenie rozproszone (oświetlenie pośrednie). Trzeci reflektor można także wyzyskać dla otrzymania specjalnego efektu: w portrecie osób o ciemnych włosach ustawiony za modelem – tak aby znajdował się poza kadrem – i skierowany na włosy modela będzie wydobywał fakturę włosów z ciemnego tła, utworzy wokół głowy aureolę charakterystyczną dla zdjęć robionych pod światło.

Fotografia Ile kosztuje fotograf Fotograf slubny Wybrac fotografa Odpowiedni fotograf W ogrodzie zoologicznym Zwierzeta domowe Fotografia sportowa Sceny rodzajowe Zdjecia podchwycone Martwa natura Portret dziecka Portret przy trzech zrodlach swiatla Portret przy jednym zrodle swiatla Czas naswietlania i kadrowanie Kierunek oswietlenia Tlo Kilka podstawowych zasad Drugi aparat Mieszek wyciagowy i pierscienie Lampy o swietle stalym Halogeny i reflektory Lampy blyskowe Lampy spaleniowe Wydajnosc lampy blyskowej Statyw Stabilnosc statywu Nastawienie odleglosci Niedokladny dalmierz Prady powietrzne Swiatlomierze mysla przecietnie Pomiar punktowy Ogolny pomiar swiatla odbitego Selektywny pomiar swiatla odbitego Tolerancja naswietlen Jak regulowac naswietlenie Reprodukcja barw Ochrona przed wysoka temperatura Testowanie Zdjecia testowe Podchody Glowne zastosowanie fotogametrii Konfekcjonowanie papierow fotograficznych Urzadzenia pomocnicze przy powiekszaniu Umieszczenie negatywu w powiekszalniku Kadrowanie i nastawianie ostrosci Poczatkujacy Obrobka powiekszen Kadrowanie obrazu przy powiekszaniu Doswietlanie i przyslanianie powiekszenia Wykanczanie powiekszen Obrobka blon Powiekszenie barwne Fotografia z malych odleglosci Wartosci estetyczne duzego planu Tematy fotografii Mieszek wyciagowy Opracowanie zdjec fotogrametrycznych Aparaty panoramiczne Aparaty studyjne Aparaty ogolnego uzytku Uklad optyczny lustrzanki jednoobiektywowej Urzadzenia do naswietlania Nastawienie przyslony Uklad celowniczy i uklad nastawiania Zastosowanie obiektywow Blona maloobrazkowa Duzy format Fachowcy foto Obiektyw Ogniskowa Liczba przyslony Sprawnosc obiektywu Przyslanianie obiektu Krzywizna pola Stronica 2 Stronica 3 Stronica 4 Stronica 5 Stronica 6 Stronica 7 Stronica 8 Stronica 9 Stronica 10 Stronica 11 Stronica 12 Stronica 13 Stronica 14 Stronica 15 fotosprzet fotosprzet - Stronica 2 fotosprzet - Stronica 3 fotosprzet - Stronica 4 fotosprzet - Stronica 5 fotosprzet - Stronica 6 fotosprzet - Stronica 7 fotosprzet - Stronica 8 fotosprzet - Stronica 9 fotosprzet - Stronica 10 fotosprzet - Stronica 11 fotosprzet - Stronica 12 fotosprzet - Stronica 13 fotosprzet - Stronica 14 fotosprzet - Stronica 15