You are here: Home > fotosprzęt > Portret przy jednym źródle światła

Portret przy jednym źródle światła

Przy jednym źródle światła – żarowym lub błyskowym – można wykonać doskonały portret pod warunkiem, że światło to nie będzie się znajdować bezpośrednio w sąsiedztwie aparatu. Z lampą błyskową zamocowaną na aparacie można zrobić zdjęcie poprawne technicznie, lecz całkowicie chybione z estetycznego punktu widzenia: twarz płaska, bez żadnej perspektywy. Jeśli tylko jest to możliwe, należy źródło światła ustawić pod kątem 45° w stosunku do modela, z lewej lub prawej strony, i trochę wyżej, tak aby światło padało nań nieco z góry. Przy jednym źródle światła cienie będą z pewnością zbyt „ciężkie”, podobnie jak w plenerze przy oświetleniu w pełnym słońcu bez chmur. Ale jasny ekran, umieszczony w pobliżu twarzy po stronie zaciemnionej, rozjaśni cienie i dobrze wymodeluje cały obraz. Jest to szczególnie ważne, kiedy fotografuje się na materiale barwnym, który-jak już wiemy – nie potrafi odtworzyć zbyt dużych kontrastów. Światłem pomocniczym, rozjaśniającym cienie, może być również światło dzienne, wpadające do pokoju przez okno. W takim przypadku, jeśli w aparacie znajduje się materiał barwny, główne źródło światła (sztuczne!) musi mieć temperaturę barwową identyczną ze światłem dziennym, a więc około 5600 K.

Fotografia Ile kosztuje fotograf Fotograf slubny Wybrac fotografa Odpowiedni fotograf W ogrodzie zoologicznym Zwierzeta domowe Fotografia sportowa Sceny rodzajowe Zdjecia podchwycone Martwa natura Portret dziecka Portret przy trzech zrodlach swiatla Portret przy jednym zrodle swiatla Czas naswietlania i kadrowanie Kierunek oswietlenia Tlo Kilka podstawowych zasad Drugi aparat Mieszek wyciagowy i pierscienie Lampy o swietle stalym Halogeny i reflektory Lampy blyskowe Lampy spaleniowe Wydajnosc lampy blyskowej Statyw Stabilnosc statywu Nastawienie odleglosci Niedokladny dalmierz Prady powietrzne Swiatlomierze mysla przecietnie Pomiar punktowy Ogolny pomiar swiatla odbitego Selektywny pomiar swiatla odbitego Tolerancja naswietlen Jak regulowac naswietlenie Reprodukcja barw Ochrona przed wysoka temperatura Testowanie Zdjecia testowe Podchody Glowne zastosowanie fotogametrii Konfekcjonowanie papierow fotograficznych Urzadzenia pomocnicze przy powiekszaniu Umieszczenie negatywu w powiekszalniku Kadrowanie i nastawianie ostrosci Poczatkujacy Obrobka powiekszen Kadrowanie obrazu przy powiekszaniu Doswietlanie i przyslanianie powiekszenia Wykanczanie powiekszen Obrobka blon Powiekszenie barwne Fotografia z malych odleglosci Wartosci estetyczne duzego planu Tematy fotografii Mieszek wyciagowy Opracowanie zdjec fotogrametrycznych Aparaty panoramiczne Aparaty studyjne Aparaty ogolnego uzytku Uklad optyczny lustrzanki jednoobiektywowej Urzadzenia do naswietlania Nastawienie przyslony Uklad celowniczy i uklad nastawiania Zastosowanie obiektywow Blona maloobrazkowa Duzy format Fachowcy foto Obiektyw Ogniskowa Liczba przyslony Sprawnosc obiektywu Przyslanianie obiektu Krzywizna pola Stronica 2 Stronica 3 Stronica 4 Stronica 5 Stronica 6 Stronica 7 Stronica 8 Stronica 9 Stronica 10 Stronica 11 Stronica 12 Stronica 13 Stronica 14 Stronica 15 fotosprzet fotosprzet - Stronica 2 fotosprzet - Stronica 3 fotosprzet - Stronica 4 fotosprzet - Stronica 5 fotosprzet - Stronica 6 fotosprzet - Stronica 7 fotosprzet - Stronica 8 fotosprzet - Stronica 9 fotosprzet - Stronica 10 fotosprzet - Stronica 11 fotosprzet - Stronica 12 fotosprzet - Stronica 13 fotosprzet - Stronica 14 fotosprzet - Stronica 15