You are here: Home > fotosprzęt > Obróbka powiększeń

Obróbka powiększeń

W celu uzyskania doskonałych i powtarzalnych wyników konieczne jest stosowanie jednej, niezmiennej metody wywoływania powiększeń. Należy przyjąć, że temperatura wywoływacza powinna wynosić od 18 do 20°C, w kuwecie zaś powinno być jego tyle, aby jednocześnie można było wywoływać dwa powiększenia (zwrócone do siebie podłożami), formatu odpowiadającego wielkości kuwety. Przy wywoływaniu należy posługiwać się zegarem sygnalizacyjnym lub zegarkiem z dużym sekundnikiem. Powiększenie należy wsuwać do wywoływacza szybko, emulsją do góry, tak aby ciecz pokryła równomiernie całą jego powierzchnię, nie pozostawiając na niej pęcherzyków powietrza. Następnie w trakcie wywoływania odbitkę należy poruszać szczypcami ze stali nierdzewnej lub plastikowymi, można również kołysać lekko kuwetą – czynności te muszą trwać przez cały czas wywoływania. Obraz na powiększeniu ukazuje się zwykle po upływie do 35 sekund od chwili włożenia powiększenia do wywoływacza. Jeśli w ciemni oświetlenie nieaktyniczne jest dość jasne, powiększenie można zanurzyć w wywoływaczu obrazem w dół, aby zapobiec tworzeniu się lekkiego zadymienia. Po upływie półtorej do dwóch i pół minuty -w zależności od rodzaju papieru i wywoływacza – obraz jest wywołany całkowicie. Następnie należy odczekać około pięciu sekund, trzymając powiększenie nad kuwetą, aż ścieknie z niego wywoływacz, i przenieść je do kuwety z przerywaczem (lub do wody), w której – przy dobrym poruszaniu – przebywać powinno 10 do 15 sekund. Podobnie należy postąpić przenosząc powiększenie z kąpieli przerywającej do utrwalacza, w którym należy je poruszać bez przerwy w ciągu pierwszej minuty, a następnie odwracać co minutę.

Fotografia Ile kosztuje fotograf Fotograf slubny Wybrac fotografa Odpowiedni fotograf W ogrodzie zoologicznym Zwierzeta domowe Fotografia sportowa Sceny rodzajowe Zdjecia podchwycone Martwa natura Portret dziecka Portret przy trzech zrodlach swiatla Portret przy jednym zrodle swiatla Czas naswietlania i kadrowanie Kierunek oswietlenia Tlo Kilka podstawowych zasad Drugi aparat Mieszek wyciagowy i pierscienie Lampy o swietle stalym Halogeny i reflektory Lampy blyskowe Lampy spaleniowe Wydajnosc lampy blyskowej Statyw Stabilnosc statywu Nastawienie odleglosci Niedokladny dalmierz Prady powietrzne Swiatlomierze mysla przecietnie Pomiar punktowy Ogolny pomiar swiatla odbitego Selektywny pomiar swiatla odbitego Tolerancja naswietlen Jak regulowac naswietlenie Reprodukcja barw Ochrona przed wysoka temperatura Testowanie Zdjecia testowe Podchody Glowne zastosowanie fotogametrii Konfekcjonowanie papierow fotograficznych Urzadzenia pomocnicze przy powiekszaniu Umieszczenie negatywu w powiekszalniku Kadrowanie i nastawianie ostrosci Poczatkujacy Obrobka powiekszen Kadrowanie obrazu przy powiekszaniu Doswietlanie i przyslanianie powiekszenia Wykanczanie powiekszen Obrobka blon Powiekszenie barwne Fotografia z malych odleglosci Wartosci estetyczne duzego planu Tematy fotografii Mieszek wyciagowy Opracowanie zdjec fotogrametrycznych Aparaty panoramiczne Aparaty studyjne Aparaty ogolnego uzytku Uklad optyczny lustrzanki jednoobiektywowej Urzadzenia do naswietlania Nastawienie przyslony Uklad celowniczy i uklad nastawiania Zastosowanie obiektywow Blona maloobrazkowa Duzy format Fachowcy foto Obiektyw Ogniskowa Liczba przyslony Sprawnosc obiektywu Przyslanianie obiektu Krzywizna pola Stronica 2 Stronica 3 Stronica 4 Stronica 5 Stronica 6 Stronica 7 Stronica 8 Stronica 9 Stronica 10 Stronica 11 Stronica 12 Stronica 13 Stronica 14 Stronica 15 fotosprzet fotosprzet - Stronica 2 fotosprzet - Stronica 3 fotosprzet - Stronica 4 fotosprzet - Stronica 5 fotosprzet - Stronica 6 fotosprzet - Stronica 7 fotosprzet - Stronica 8 fotosprzet - Stronica 9 fotosprzet - Stronica 10 fotosprzet - Stronica 11 fotosprzet - Stronica 12 fotosprzet - Stronica 13 fotosprzet - Stronica 14 fotosprzet - Stronica 15