You are here: Home > fotosprzęt > Nastawienie odległości

Nastawienie odległości

Przez nastawianie odległości rozumiemy taką regulację odległości między obiektywem i błoną, zależnie od odległości pomiędzy obiektywem i przedmiotem zdjęcia, aby uzyskać ostry obraz. Im bliżej znajduje się obiekt, tym dalej od błony trzeba ustawić obiektyw i odwrotnie. Dla bardzo oddalonego, jak się to mówi, leżącego ,,w nieskończoności” obiektu zdjęcia, odległość między obiektywem i błoną odpowiada ogniskowej tego obiektywu (wyjątek: teleobiektywy i obiektywy szerokokątne typu retrofokalnego). Jest to zarazem najkrótsza odległość między obiektywem i błoną, przy której obiektyw może jeszcze rzutować na błonę ostry obraz. Urządzenia wizualne – odległościomierz sprzężony z obiektywem albo matówka lustrzanki lub aparatu studyjnego-pokazują fotografującemu, czy obraz jest nastawiony nieprawidłowo i nieostry, czy też nastawiony prawidłowo na ostrość. Uważny czytelnik z pewnością już stwierdził, że w przedstawionym powyżej schemacie wymieniono trzy rodzaje ostrości. Różnią się one między sobą następująco: Ostrość nastawienia jest w istocie ostrością dwuwymiarową, teoretycznie ograniczona do płaszczyzny, na którą nastawiono obiektyw. Jest ona więc funkcją nastawienia odległości. Głębia ostrości to ostrość trójwymiarowa, która na zdjęciu rozciąga ostrość nastawienia w obu kierunkach prostopadłych do płaszczyzny nastawienia, czyli w przód i w tył. Powstaje ona w wyniku kombinacji nastawienia (które umieszcza płaszczyznę nastawienia na ostrość w żądanej odległości od aparatu) i przysłonięcia obiektywu (które rozszerza głębię ostro odwzorowanej strefy w przód licząc od płaszczyzny nastawienia ostrości i w tył, w kierunku aparatu) i jest funkcją liczby przysłony.

Fotografia Ile kosztuje fotograf Fotograf slubny Wybrac fotografa Odpowiedni fotograf W ogrodzie zoologicznym Zwierzeta domowe Fotografia sportowa Sceny rodzajowe Zdjecia podchwycone Martwa natura Portret dziecka Portret przy trzech zrodlach swiatla Portret przy jednym zrodle swiatla Czas naswietlania i kadrowanie Kierunek oswietlenia Tlo Kilka podstawowych zasad Drugi aparat Mieszek wyciagowy i pierscienie Lampy o swietle stalym Halogeny i reflektory Lampy blyskowe Lampy spaleniowe Wydajnosc lampy blyskowej Statyw Stabilnosc statywu Nastawienie odleglosci Niedokladny dalmierz Prady powietrzne Swiatlomierze mysla przecietnie Pomiar punktowy Ogolny pomiar swiatla odbitego Selektywny pomiar swiatla odbitego Tolerancja naswietlen Jak regulowac naswietlenie Reprodukcja barw Ochrona przed wysoka temperatura Testowanie Zdjecia testowe Podchody Glowne zastosowanie fotogametrii Konfekcjonowanie papierow fotograficznych Urzadzenia pomocnicze przy powiekszaniu Umieszczenie negatywu w powiekszalniku Kadrowanie i nastawianie ostrosci Poczatkujacy Obrobka powiekszen Kadrowanie obrazu przy powiekszaniu Doswietlanie i przyslanianie powiekszenia Wykanczanie powiekszen Obrobka blon Powiekszenie barwne Fotografia z malych odleglosci Wartosci estetyczne duzego planu Tematy fotografii Mieszek wyciagowy Opracowanie zdjec fotogrametrycznych Aparaty panoramiczne Aparaty studyjne Aparaty ogolnego uzytku Uklad optyczny lustrzanki jednoobiektywowej Urzadzenia do naswietlania Nastawienie przyslony Uklad celowniczy i uklad nastawiania Zastosowanie obiektywow Blona maloobrazkowa Duzy format Fachowcy foto Obiektyw Ogniskowa Liczba przyslony Sprawnosc obiektywu Przyslanianie obiektu Krzywizna pola Stronica 2 Stronica 3 Stronica 4 Stronica 5 Stronica 6 Stronica 7 Stronica 8 Stronica 9 Stronica 10 Stronica 11 Stronica 12 Stronica 13 Stronica 14 Stronica 15 fotosprzet fotosprzet - Stronica 2 fotosprzet - Stronica 3 fotosprzet - Stronica 4 fotosprzet - Stronica 5 fotosprzet - Stronica 6 fotosprzet - Stronica 7 fotosprzet - Stronica 8 fotosprzet - Stronica 9 fotosprzet - Stronica 10 fotosprzet - Stronica 11 fotosprzet - Stronica 12 fotosprzet - Stronica 13 fotosprzet - Stronica 14 fotosprzet - Stronica 15