You are here: Home > fotosprzęt > Kierunek oświetlenia

Kierunek oświetlenia

Podobnie jak w fotografii krajobrazu, tak i w portrecie kierunek oświetlenia stanowi czynnik zasadniczy, który warunkuje otrzymanie dobrego zdjęcia. Płaskie oświetlenie, skierowane prosto w twarz modela, jest całkowicie niewskazane – oślepia ono osobę portretowaną, daje nieciekawe, płaskie efekty. Oświetlenia pod kątem 45° lub boczne są najlepsze, wydobywają prawdziwy wygląd twarzy. W przypadku bardzo ostrego światła słonecznego cienie można złagodzić, używając białego ekranu (arkusz białego kartonu, białe prześcieradło, biały mur, piasek plaży). Bez względu na rodzaj ekranu jego kolor musi być objęty, aby nie powodować na twarzy modela cieni zdominowanych jedną barwą. Oświetlenie tylne (zdjęcie wykonywane pod światło) może nadawać się do portretu pod warunkiem zmniejszenia nadmiaru kontrastu między partiami oświetlonymi przez słońce – które tworzą aureolę dookoła fotografowanej osoby – a cieniami. Jeśli model fotografowany pod słońce znajduje się na śniegu, na piasku lub nad wodą, kontrast ten będzie zmniejszony w sposób naturalny przez odbicie światła od tych powierzchni, rozjaśniające cienie. Do zmniejszenia kontrastu można także użyć lampy błyskowej spaleniowej lub elektronowej.

Fotografia Ile kosztuje fotograf Fotograf slubny Wybrac fotografa Odpowiedni fotograf W ogrodzie zoologicznym Zwierzeta domowe Fotografia sportowa Sceny rodzajowe Zdjecia podchwycone Martwa natura Portret dziecka Portret przy trzech zrodlach swiatla Portret przy jednym zrodle swiatla Czas naswietlania i kadrowanie Kierunek oswietlenia Tlo Kilka podstawowych zasad Drugi aparat Mieszek wyciagowy i pierscienie Lampy o swietle stalym Halogeny i reflektory Lampy blyskowe Lampy spaleniowe Wydajnosc lampy blyskowej Statyw Stabilnosc statywu Nastawienie odleglosci Niedokladny dalmierz Prady powietrzne Swiatlomierze mysla przecietnie Pomiar punktowy Ogolny pomiar swiatla odbitego Selektywny pomiar swiatla odbitego Tolerancja naswietlen Jak regulowac naswietlenie Reprodukcja barw Ochrona przed wysoka temperatura Testowanie Zdjecia testowe Podchody Glowne zastosowanie fotogametrii Konfekcjonowanie papierow fotograficznych Urzadzenia pomocnicze przy powiekszaniu Umieszczenie negatywu w powiekszalniku Kadrowanie i nastawianie ostrosci Poczatkujacy Obrobka powiekszen Kadrowanie obrazu przy powiekszaniu Doswietlanie i przyslanianie powiekszenia Wykanczanie powiekszen Obrobka blon Powiekszenie barwne Fotografia z malych odleglosci Wartosci estetyczne duzego planu Tematy fotografii Mieszek wyciagowy Opracowanie zdjec fotogrametrycznych Aparaty panoramiczne Aparaty studyjne Aparaty ogolnego uzytku Uklad optyczny lustrzanki jednoobiektywowej Urzadzenia do naswietlania Nastawienie przyslony Uklad celowniczy i uklad nastawiania Zastosowanie obiektywow Blona maloobrazkowa Duzy format Fachowcy foto Obiektyw Ogniskowa Liczba przyslony Sprawnosc obiektywu Przyslanianie obiektu Krzywizna pola Stronica 2 Stronica 3 Stronica 4 Stronica 5 Stronica 6 Stronica 7 Stronica 8 Stronica 9 Stronica 10 Stronica 11 Stronica 12 Stronica 13 Stronica 14 Stronica 15 fotosprzet fotosprzet - Stronica 2 fotosprzet - Stronica 3 fotosprzet - Stronica 4 fotosprzet - Stronica 5 fotosprzet - Stronica 6 fotosprzet - Stronica 7 fotosprzet - Stronica 8 fotosprzet - Stronica 9 fotosprzet - Stronica 10 fotosprzet - Stronica 11 fotosprzet - Stronica 12 fotosprzet - Stronica 13 fotosprzet - Stronica 14 fotosprzet - Stronica 15