You are here: Home > fotosprzęt > Kadrowanie obrazu przy powiększaniu

Kadrowanie obrazu przy powiększaniu

Ponowne kadrowanie w trakcie powiększania nie stanowi panaceum, umożliwiającego otrzymanie za jednym zamachem obrazu dobrego, o poprawnej kompozycji, z negatywu źle skadrowanego. Pozwoli ono jedynie na dalsze poprawienie obrazu dobrze skomponowanego już w trakcie fotografowania (np. w portrecie, gdzie istnieje obawa przed całkowitym wypełnieniem kadru zdjęcia, grożącym karykaturalnym zniekształceniem twarzy). – Kadrowanie ~ eliminacja nieinteresujących fragmentów zdjęcia. Jeśli właściwy temat zdjęcia jest na negatywie niewielkich wymiarów, „utopiony” w mnóstwie nieinteresujących szczegółów, to powiększenie należy wykonać w większej skali, eliminując zbędne fragmenty negatywu. Podobnie postępujemy, gdy na negatywie linia horyzontu przebiega ukośnie, kadrując powiększenie nadajemy jej kierunek poziomy. – Kadrowanie – zmiana formatu powiększenia. Formaty negatywów 24×36 mm, a także kwadratowe (28×28 mm, 6×6 cm), po powiększeniu nie są zgodne ze znormalizowanymi formatami papierów fotograficznych, a to z kolei zmusza do „obcięcia” części obrazu negatywowego bądź rozmieszczenia powiększenia na niecałej powierzchni papieru. Fotoamator i artysta fotografik nie muszą zresztą  wykonywać  powiększeń  jedynie w tym samym co papier fotograficzny prostokątnym formacie (np. do zdjęć krajobrazowych doskonale nadaje się format wydłużonego prostokąta). W doborze odpowiedniego formatu chodzi przede wszystkim o znalezienie wizualnej zgodności między graficznym  charakterem  tematu  i  ostatecznym kształtem powiększenia.

Fotografia Ile kosztuje fotograf Fotograf slubny Wybrac fotografa Odpowiedni fotograf W ogrodzie zoologicznym Zwierzeta domowe Fotografia sportowa Sceny rodzajowe Zdjecia podchwycone Martwa natura Portret dziecka Portret przy trzech zrodlach swiatla Portret przy jednym zrodle swiatla Czas naswietlania i kadrowanie Kierunek oswietlenia Tlo Kilka podstawowych zasad Drugi aparat Mieszek wyciagowy i pierscienie Lampy o swietle stalym Halogeny i reflektory Lampy blyskowe Lampy spaleniowe Wydajnosc lampy blyskowej Statyw Stabilnosc statywu Nastawienie odleglosci Niedokladny dalmierz Prady powietrzne Swiatlomierze mysla przecietnie Pomiar punktowy Ogolny pomiar swiatla odbitego Selektywny pomiar swiatla odbitego Tolerancja naswietlen Jak regulowac naswietlenie Reprodukcja barw Ochrona przed wysoka temperatura Testowanie Zdjecia testowe Podchody Glowne zastosowanie fotogametrii Konfekcjonowanie papierow fotograficznych Urzadzenia pomocnicze przy powiekszaniu Umieszczenie negatywu w powiekszalniku Kadrowanie i nastawianie ostrosci Poczatkujacy Obrobka powiekszen Kadrowanie obrazu przy powiekszaniu Doswietlanie i przyslanianie powiekszenia Wykanczanie powiekszen Obrobka blon Powiekszenie barwne Fotografia z malych odleglosci Wartosci estetyczne duzego planu Tematy fotografii Mieszek wyciagowy Opracowanie zdjec fotogrametrycznych Aparaty panoramiczne Aparaty studyjne Aparaty ogolnego uzytku Uklad optyczny lustrzanki jednoobiektywowej Urzadzenia do naswietlania Nastawienie przyslony Uklad celowniczy i uklad nastawiania Zastosowanie obiektywow Blona maloobrazkowa Duzy format Fachowcy foto Obiektyw Ogniskowa Liczba przyslony Sprawnosc obiektywu Przyslanianie obiektu Krzywizna pola Stronica 2 Stronica 3 Stronica 4 Stronica 5 Stronica 6 Stronica 7 Stronica 8 Stronica 9 Stronica 10 Stronica 11 Stronica 12 Stronica 13 Stronica 14 Stronica 15 fotosprzet fotosprzet - Stronica 2 fotosprzet - Stronica 3 fotosprzet - Stronica 4 fotosprzet - Stronica 5 fotosprzet - Stronica 6 fotosprzet - Stronica 7 fotosprzet - Stronica 8 fotosprzet - Stronica 9 fotosprzet - Stronica 10 fotosprzet - Stronica 11 fotosprzet - Stronica 12 fotosprzet - Stronica 13 fotosprzet - Stronica 14 fotosprzet - Stronica 15