You are here: Home > fotosprzęt > Czas naświetlania i kadrowanie

Czas naświetlania i kadrowanie

W fotografii portretowej ekspozycję ustala się zawsze stosownie do oświetlenia modela. Należy zwracać uwagę, aby tło lub światło, pochodzące od nieba, nie miało wpływu na wskazania światłomierza. W przypadku fotografowania osoby o bardzo jasnych włosach, na bardzo jasnym tle, przysłonę można zmniejszyć o pół otworu w stosunku do wskazań światłomierza (pomiar integralny). Jeśli wykonuje się pomiar punktowy, ekspozycję określa się, kierując światłomierz na twarz modela. Jeśli zaś model jest ciemnym brunetem, przysłonę należy powiększyć o pół wielkości otworu w stosunku do wskazań światłomierza dla uzyskania rysunku szczegółów w ciemnych włosach. Fotografując w plenerze można modelowi pozostawić dużo swobody, zwrócić należy uwagę na naturalność jego pozy. Decydujący dla końcowego efektu będzie wybór kadru: czy fotografować całą osobę czy tylko do pasa, popiersie czy wielki plan? Decyzja zależy od inwencji fotografa, a także od modela, jego ubrania, otoczenia – a więc czynników, które mogą być mniej lub bardziej interesujące. Osobę portretowaną należy umieścić przed obiektywem tak, aby starannie dobrane jej ustawienie było tym, w którym jest ona najbardziej fotogeniczna. Oprócz znalezienia fotogenicznej strony modela, zadaniem fotografa jest także odpowiednie usytuowanie twarzy modela w stosunku do aparatu. Należy pamiętać, że do fotografii en face nadają się przede wszystkim osoby o rysach bardzo regularnych albo o dość dużym nosie. Ustawienie „trzy czwarte” jest odpowiednie dla większości typów twarzy; należy jednak wybrać bardziej fotogeniczna lewą lub prawą jej stronę. Profil nadaje się wyłącznie do fotografowania osób o rysach delikatnych.

Fotografia Ile kosztuje fotograf Fotograf slubny Wybrac fotografa Odpowiedni fotograf W ogrodzie zoologicznym Zwierzeta domowe Fotografia sportowa Sceny rodzajowe Zdjecia podchwycone Martwa natura Portret dziecka Portret przy trzech zrodlach swiatla Portret przy jednym zrodle swiatla Czas naswietlania i kadrowanie Kierunek oswietlenia Tlo Kilka podstawowych zasad Drugi aparat Mieszek wyciagowy i pierscienie Lampy o swietle stalym Halogeny i reflektory Lampy blyskowe Lampy spaleniowe Wydajnosc lampy blyskowej Statyw Stabilnosc statywu Nastawienie odleglosci Niedokladny dalmierz Prady powietrzne Swiatlomierze mysla przecietnie Pomiar punktowy Ogolny pomiar swiatla odbitego Selektywny pomiar swiatla odbitego Tolerancja naswietlen Jak regulowac naswietlenie Reprodukcja barw Ochrona przed wysoka temperatura Testowanie Zdjecia testowe Podchody Glowne zastosowanie fotogametrii Konfekcjonowanie papierow fotograficznych Urzadzenia pomocnicze przy powiekszaniu Umieszczenie negatywu w powiekszalniku Kadrowanie i nastawianie ostrosci Poczatkujacy Obrobka powiekszen Kadrowanie obrazu przy powiekszaniu Doswietlanie i przyslanianie powiekszenia Wykanczanie powiekszen Obrobka blon Powiekszenie barwne Fotografia z malych odleglosci Wartosci estetyczne duzego planu Tematy fotografii Mieszek wyciagowy Opracowanie zdjec fotogrametrycznych Aparaty panoramiczne Aparaty studyjne Aparaty ogolnego uzytku Uklad optyczny lustrzanki jednoobiektywowej Urzadzenia do naswietlania Nastawienie przyslony Uklad celowniczy i uklad nastawiania Zastosowanie obiektywow Blona maloobrazkowa Duzy format Fachowcy foto Obiektyw Ogniskowa Liczba przyslony Sprawnosc obiektywu Przyslanianie obiektu Krzywizna pola Stronica 2 Stronica 3 Stronica 4 Stronica 5 Stronica 6 Stronica 7 Stronica 8 Stronica 9 Stronica 10 Stronica 11 Stronica 12 Stronica 13 Stronica 14 Stronica 15 fotosprzet fotosprzet - Stronica 2 fotosprzet - Stronica 3 fotosprzet - Stronica 4 fotosprzet - Stronica 5 fotosprzet - Stronica 6 fotosprzet - Stronica 7 fotosprzet - Stronica 8 fotosprzet - Stronica 9 fotosprzet - Stronica 10 fotosprzet - Stronica 11 fotosprzet - Stronica 12 fotosprzet - Stronica 13 fotosprzet - Stronica 14 fotosprzet - Stronica 15